Jongere koopt zwaar vuurwerk via social media
RIJSWIJK (ANP) – Jongeren kopen steeds vaker vuurwerk via sociale media als Marktplaats en Facebook. Het gaat in veel gevallen om zwaar knalvuurwerk. Tijdens de levering van het vuurwerk, vaak op een geheime locatie, lopen de kopers bovendien het risico beroofd te worden. Dat meldde de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers maandag, een initiatief van de politie en de website VeiligheidNL.
„Het gaat vaak om flinke bedragen, tussen 500 en 3000 euro”, aldus Cees Meijer, coördinator bij Task Force OVB. Volgens hem gaat het meestal om spaargeld of geld dat in de herfstvakantie met een bijbaantje is verdiend. „We roepen ouders daarom op het uitgavenpatroon van hun kinderen in de gaten te houden.” Zij kunnen dan ingrijpen als hun zoon of dochter ineens veel geld opneemt.
De jongeren worden door tussenpersonen benaderd en verzocht met contant geld naar een geheime plaats te komen om de bestelling op te halen en af te rekenen. „Het ontbreekt de politie aan capaciteit en menskracht om dit soort locaties in de gaten te houden”, weet Meijer. Hij waarschuwt voor berovingen. „Die komen niet vaak voor, maar onlangs werden jongeren in Rotterdam slachtoffer van een ripdeal. Ze dachten op een geheime plaats zwaar knalvuurwerk te gaan kopen, maar werden bij aankomst door criminelen beroofd van circa 2000 euro aan spaargeld.”
Nieuw op de markt is volgens Meijer de Big Boy. „Die is zes keer zo sterk als de populaire Cobra, net zo zwaar als een handgranaat. Levensgevaarlijk voor omstanders, objecten en natuurlijk voor de jongeren die ze afsteken.” En volgens de coördinator wachten die met het afsteken niet tot de jaarwisseling. „Dat doen ze in de hele maand november en in december. Het gaat om de lol, de fun, en dan maken ze er meestal ook nog een filmpje van dat ze op YouTube zetten.”