Binnenland

Twijfels over kwaliteit vliegopleiding

DEN HAAG (ANP) – De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich zorgen over de kwaliteit van Nederlandse vliegopleidingen. De vakorganisatie zegt aanwijzingen te hebben dat scholen de toelatingseisen versoepelen omdat de belangstelling voor de opleidingen afneemt. Dat heeft te maken met de hoge werkloosheid onder piloten, aldus Steven Verhagen, vicepresident van VNV, dinsdag.

16 October 2012 10:51Gewijzigd op 14 November 2020 23:45

„De vliegopleidingen moeten vissen uit een kleinere vijver, dus wordt de lat lager gelegd”, aldus Verhagen. Hij geeft als voorbeeld dat een vliegschool de eisen voor een middelbareschooldiploma naar beneden heeft bijgesteld. Zo zou natuurkunde niet langer een verplicht vak zijn.

Volgens de pilotenvakbond zitten momenteel meer dan 1000 Nederlandse piloten thuis zonder werk. „Vermoedelijk komen daar dit jaar nog een paar honderd bij”, aldus Verhagen. Volgens een onderzoek van VNV heeft twee derde van de piloten die sinds 2008 zijn afgestudeerd aan een Nederlandse vliegschool nog geen baan gevonden in de luchtvaart. Gemiddeld zitten de werkloze piloten opgezadeld met een torenhoge studieschuld van meer dan 150.000 euro.

Nederland telt ongeveer 30 vliegscholen. Stella Aviation Academy, de Nationale Luchtvaart School, KLM Flight Academy en Martinair vliegschool behoren tot de grootste opleidingen. De scholen verwijzen vaak naar het Verre Oosten waar nog een heleboel vliegers nodig zouden zijn. „Echter zien wij ook in de Aziatische markt een stagnatie en worden er weinig vliegers aangenomen”, weet Verhagen.

Evert-Jan Hilgeman, directeur van Stella Aviation, ontkent stellig dat de toelatingseisen zijn versoepeld: „Het is niet waar, ik denk eerder dat de eisen strenger zijn geworden.” Ook het getal van 1000 werkloze piloten is volgens hem uit de lucht gegrepen. Volgens de directeur bestaat er een enorme vraag naar piloten op de internationale luchtvaartmarkt. „Op basis van verkoopcijfers van vliegtuigen van Boeing en Airbus is er de komende 20 jaar behoefte aan 470.000 nieuwe piloten wereldwijd. Ik zie het probleem niet zo”, aldus Hilgeman.

De VNV plaatste dinsdag ook vraagtekens bij de baangaranties die door sommige scholen wordt gegeven. In de praktijk moet daarvoor een additionele financiering worden afgesloten. „Daarnaast worden geen harde garanties gegeven voor een baan voor onbepaalde tijd en soms gaat het ook om een tijdelijk contract bij een maatschappij die in Europa op de zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen staat”, aldus de pilotenvakabond.

VNV heeft dinsdag de website wordpiloot.nl gelanceerd waar aspirant-piloten de verschillende vliegopleidingen in Nederland kunnen vergelijken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer