Binnenland

NS mikt met meer spoor op meer reizigers

UTRECHT (ANP) – Voor het eerst sinds jaren krijgen treinreizigers meer spoor tot hun beschikking. In de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen die 9 december ingaat, is er door de komst van de nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad 50 kilometer meer spoor beschikbaar waardoor reizigers uit het noordelijk deel van de randstad sneller en zonder overstap naar Noord-Nederland kunnen.

11 October 2012 10:15Gewijzigd op 14 November 2020 23:40
Foto ANP
Foto ANP

NS spreekt van de grootste wijziging van het spoorboekje sinds 2007, die via onder meer de nieuwe Hanzelijn (Zwolle-Lelystad) 26.000 extra reizigers zou moeten kunnen opleveren. Ingrid Thijssen, directeur NS reizigers, denkt zo nog meer mensen sneller op hun bestemming te brengen. Ze rept van een belangrijke stap vooruit voor de klanten, omdat er ook vijf nieuwe stations bij komen: Groningen Europapark, Kampen Zuid, Dronten, Almere Poort en Halfweg-Zwanenburg. Ook andere vervoerders nemen stations in gebruik: Hoevelaken (Connexxion) en Hengelo Gezondheidspark (Syntus).

Verder gaan er meer treinen rijden tussen Eindhoven en Sittard, Groningen en Zwolle en Hengelo en Deventer. Volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) boeken reizigers door de aanpassingen tussen Zwolle en Amsterdam-Zuid zeker 13 minuten winst en vermindert de reistijd tussen Groningen-Schiphol minstens 14 minuten. Het wordt bovendien makkelijker om van Hengelo naar Amsterdam Centraal te reizen. Naast de internationale trein uit Berlijn, gaat er zeven keer per dag een intercity rijden. Ook Duitse toeristen kunnen zo gemakkelijker naar de hoofdstad komen, denkt NS.

Het maken van deze nieuwe dienstregeling was voor de Nederlandse Spoorwegen een ingewikkelde puzzel die ook is voorgelegd aan consumentenorganisaties. Op hun advies heeft NS besloten in de late avond een aantal extra treinen in te zetten: het gaat om een extra intercity tussen Utrecht en Eindhoven en in het weekeinde om een extra intercity tussen Amersfoort en Enschede en Utrecht en Den Haag.

De laatste keren dat het spoor werd uitgebreid voor de binnenlandse dienstregelingen, was in 1994 toen de Zuidtak bij Amsterdam erbij kwam. Eerder waren er bijvoorbeeld ook de Flevolijn (1988) en de Schiphollijn (1981). Sinds 2009 kan ook in Nederland gebruik worden gemaakt van de hogesnelheidslijn (HSL) naar Brussel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer