Binnenland

Ombudsman: Ouders vaak niet serieus genomen

HILVERSUM (ANP) – Ouders van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen vaak niet voldoende informatie over hoe de school die ondersteuning invult. Ze worden ook vaak niet als serieuze gesprekspartner gezien. Dat is een gemiste kans, schrijft de Ombudsman in een rapport dat maandag wordt gepresenteerd.

1 October 2012 10:08Gewijzigd op 14 November 2020 23:28

Als ervaringsdeskundigen op het terrein van het gedrag en de ontwikkeling van hun kind, kunnen ouders leraren van extra informatie voorzien, maar vaak krijgen ze daartoe niet voldoende gelegenheid. Tot die conclusie komt de Ombudsman na onderzoek onder 394 leraren en 518 ouders van kinderen met een of andere beperking. Het gaat dan om een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking en/of psychiatrische of gedragsproblemen.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat het behandelingsplan voor het kind, dat eigenlijk tussen leraar en ouders samen opgesteld moet worden, in de meeste gevallen door de leraar wordt opgesteld, waarna het voor goedkeuring aan de ouders wordt voorgelegd.

Volgens de Ombudsman bestaat onder leraren de vrees dat ouders zich inhoudelijk met het onderwijs gaan bemoeien. Ouders vragen zich dan weer af waaraan het extra geld dat de school voor hun kind ontvangt, wordt besteed.

De uiteindelijke consequentie van de moeilijke verhouding tussen ouders en school is dat er te veel leerlingen te lang thuiszitten en dus geen onderwijs krijgen, constateert De Ombudsman.

Dinsdag behandelt de Eerste Kamer het wetsvoorstel Passend Onderwijs. Uit het onderzoek van de Ombudsman komt naar voren dat zowel ouders als leraren zich zorgen maken over de vermindering van kwaliteit van het onderwijs en de werkdruk als het wetsvoorstel dat er nu ligt wordt goedgekeurd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer