Bespreking in MobiBus bij broodje bal
APELDOORN – Het is even zoeken naar een plekje op carpoolplaats Kayersdijk langs de A1 bij Apeldoorn. Bijna alle honderd parkeerplaatsen zijn bezet. Vier maanden geleden was dat wel anders, maar met de komst van de MobiBus is het allemaal veranderd. „De proef duurt officieel twee jaar, maar is nu al geslaagd.”
De bus, die dertien jaar lang reed voor Connexxion, staat strategisch geparkeerd aan de rand van de carpoolplaats. De deuren staan uitnodigend open. Een vage geur van gebakken uitjes, hamburgers en satésaus doet de rest.
„Hallo!” Joviaal groet initiatiefnemer Ted Deckers een van zijn vaste klanten, een rijschoolhouder die even een kopje koffie komt drinken met een van zijn leerlingen. „Ja, we krijgen hier allerlei mensen over de vloer. Ouderen die de weg kwijt zijn en die hier even komen vragen, forensen die een plas komen doen, vertegenwoordigers die hier een vergadering plannen. En vanmorgen heeft hier nog iemand een poos met zijn laptop zitten werken. Als je wat tijd over hebt tussen twee afspraken of er staat verderop file, kun je hier terecht.”
Veel bezoekers zijn er voor het eerst. Ze komen uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen of hebben via via gehoord over de voormalige lijndienstbus. Binnen wordt pas echt duidelijk zichtbaar hoe grondig het voertuig is omgebouwd. Een complete keuken, verschillende zithoekjes, een computer met gratis toegang tot internet, een televisie, een stapel tijdschriften en kranten, wifi en een toilet.
„MobiBus”, mompelt een man nadenkend terwijl hij met zijn broodje bal plaatsneemt op een van de oranje bankjes. Deckers legt zijn nieuwe bezoeker maar al te graag uit waar hij is beland. „We zijn hier bezig met een pilot. De bus is in de eerste plaats bedoeld om het terrein veiliger te maken. Vaak parkeren mensen hun auto niet graag op een carpoolplaats omdat daar wel eens wat gebeurt. Onze stichting, P+Rmissie, is gespecialiseerd in het sociaal maken van dit soort locaties.”
De organisatie heeft met steun van de provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn de MobiBus neer kunnen zetten. „De overheid wil graag dat meer mensen gebruikmaken van terreinen zoals deze, maar zolang mensen zich er niet veilig voelen, werkt dat niet. Zelf kan ze weinig meer doen dan een bankje en een lantaarnpaal neerzetten, hooguit een camera ophangen.”
Een camera registreert alleen maar, en dat is volgens Deckers niet genoeg. „Wat heb je eraan als je op camerabeelden terug kunt zien hoe iemand met een bivakmuts op een ruitje van een auto inslaat? Als er hier continu mensen aanwezig zijn, gaat daar een preventieve werking van uit.”
Eerder ontdekte Deckers al hoe goed het werkt als er een gebouwtje wordt neergezet op een carpoolplaats. „Maar daar komt zo veel bij kijken qua vergunningen. Met een bus gaat alles veel gemakkelijker.” Aan het eind van de dag rijdt de MobiBus terug naar de remise, waar de toiletten worden schoongemaakt en de voorraden worden ververst.
De proef in Apeldoorn duurt nog bijna twee jaar, maar volgens Deckers is het project nu al geslaagd. „Toen we een paar maanden geleden begonnen, was de parkeerbezetting hier gemiddeld 40 procent. Inmiddels zitten we dagelijks tussen de 90 en de 100.” De MobiBus kan dagelijks inmiddels rekenen op zo’n veertig bezoekers, vertelt Deckers. „ En door mond-tot-mondreclame komen er steeds meer mensen op af.”
Of hij met zo’n groeiende parkeerbezetting al denkt aan uitbreiding van het terrein? Daar wil Deckers niet te veel over kwijt. Maar hij kijkt wel veelbetekenend door het raam van de bus naar het stuk grasland achter de parkeerplaats. „Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, maar ik geloof dat dit de gouden formule is voor parkeerterreinen. Het concept sluit naadloos aan bij de ideeën van de overheid over het nieuwe werken.”
Wat Deckers betreft komen er binnenkort op veel meer parkeerterreinen in Nederland MobiBussen te staan. „Dat betekent ook nog eens werkgelegenheid voor 55-plussers, want juist hen willen we in de MobiBus aan een baan helpen. Reken maar na, als we straks overal op parkeerterreinen in Nederland een bus met drie man personeel hebben staan, betekent dat heel veel extra arbeidsplaatsen.”
Vooralsnog houdt Deckers zich vooral bezig met de pilotbus op de Apeldoornse carpoolplaats. Hij is er elke dag te vinden. „Als we zwerfafval zien ruimen we het op. En in geval van crimineel gedrag hebben we een hotline met de politie. Maar feit is dat er niets gebeurt als wij hier zijn. Toen de MobiBus kwam, waren er regelmatig jongeren die met hun auto op twee banden over het terrein wegscheurden. Maar als je het idee hebt dat je wordt bekeken, doe je dat soort dingen niet. Tegenwoordig rijden ze gewoon weer op vier wielen het terrein af.”
Deze week is de Europese Mobiliteitsweek. In deze week worden wandelen, fietsen, openbaar vervoer, kritisch autogebruik en anders omgaan met mobiliteit gepromoot.