NVJ: over jaar nog 1 gratis krant
AMSTERDAM (ANP) – De kans is groot dat de Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van Sp!ts, na de aankoop van Metro niet twee gratis kranten in de markt houdt. „Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee kranten wordt opgeheven.” Dit zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), woensdag in een reactie op de overname.
Bruning zegt dat de aankoop van Metro door De Telegraaf een strategische zet is van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven in de printmarkt. „Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel”, zegt Bruning.
„Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet eenvoudig is een gratis krant overeind te houden. En zeker niet bij serieuze concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één partij overblijft. Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek en de pluriformiteit geen goed doet”, aldus Bruning. „Vanuit economisch oogpunt van de TMG is het logisch.”
Volgens de NVJ-secretaris is het voor gratis kranten veel moeilijker zich van elkaar te onderscheiden en specifieke lezersgroepen aan te spreken. „Kwaliteitskranten kunnen zich makkelijker onderscheiden ten opzichte van populaire kranten als De Telegraaf”, zegt Bruning.
Over het mogelijke verlies van banen is de NVJ nog niet geïnformeerd door beide bedrijven.