Duitse politicus: Niet neerkijken op ouders die kinderen thuis opvoeden
BAD BLANKENBURG – De kerken zouden zich sterker moet uitspreken tegen de trend dat op ouders die hun kleine kinderen thuis opvoeden, wordt neergekeken. „Kinderdagverblijven en -crèches vormen echt niet het enige juiste opvoedingsmodel”, aldus Volker Kauder, voorzitter van de CDU/CSU-fractie in het Duitse parlement, de Bondsdag.
Kauder sprak vorige week tijdens de 117e Allianzkonferenz van de Duitse Evangelische Alliantie (DEA) in de Oost-Duitse stad Bad Blankenburg, die woensdag begon en zondag werd afgesloten. De politicus keerde zich tegen de „belastering” van gezinnen die hun kleine kind(eren) thuis opvoeden, aldus de Duitse christelijke nieuwsdienst Idea, die verslag deed van de jaarlijkse conferentie.
Kauder constateerde dat in de publieke sfeer kinderdagverblijven en -crèches min of meer de norm zijn geworden als het gaat om de opvoeding. „Onaanvaardbaar” noemde hij in dit verband een term als ”Herdprämie” (vrij vertaald: aanrechtsubsidie) voor –geplande– belastingvoordelen voor vrouwen die omwille van hun kinderen afzien van een betaalde baan. „Daar moeten we ons tegen keren”, stelde hij. Zijns inziens dienen de Duitse kerken zich sterker uit te spreken tegen de „eenzijdige promotie van opvoeding buiten gezinsverband.”
Het was de tweede keer dat Kauder de Allianzkonferenz bezocht. Eigenlijk had hij zijn partijgenoot, bondskanselier Angela Merkel, gevraagd de deelnemers dit jaar toe te spreken, zo liet hij weten. Op die manier zou zij zichzelf een beeld van de evangelicale beweging in Duitsland kunnen maken. Merkel had echter vakantie. Wel liet zij de ongeveer 2500 conferentiegangers groeten.
Journalisten had de CDU/CSU-politicus eveneens aangeraden naar Bad Blankenburg te gaan. Daar zouden zij aan den lijve kunnen ervaren „dat evangelicalen vrolijke evangelische christenen zijn en zich met actuele maatschappelijke thema’s bezighouden.”
Motto van de 117e Allianzkonferenz was ”Wijze spreuken in plaats van lege woorden”. Steeds stonden dan ook Spreuken van Salomo centraal. Maar het is nog niet zo eenvoudig, wijs te zijn en wijs te spreken, zei alliantievoorzitter Michael Diener in zijn openingswoord. „Dat geldt ook voor christenen. Ook wanneer God ons Zijn Geest schenkt, zijn wij niet automatisch wijs.” In de Spreuken zijn echter goede ”Mahn- und Ratworte” te vinden: vermaningen en adviezen. „De Godsvrucht is het begin van de wijsheid”, aldus Diener, in het dagelijks leven preses van het evangelische Gnadauer Gemeinschaftsverband.
Roland Werner, algemeen secretaris van de organisatie CVJM, wees op de actualiteit van de Spreuken ten aanzien van onder andere prostitutie, buitenechtelijke affaires en alcohol(misbruik). Baptistentheoloog prof. Michael Rohde vroeg onder meer aandacht voor de oproep in het Bijbelboek om respect te betonen voor de oudere generatie, onder wie ook vader en moeder. Het feit dat vaders her en der worden opgeroepen hun „zoon” te „kastijden”, noemde de theoloog evenwel „cultureel en in die tijd wijs, maar tijdgebonden.”
Hoofdstad Duitse evangelicalen
Bad Blankenburg, in de Oost-Duitse deelstaat Thüringen, geldt zo ongeveer als de hoofdstad van de evangelicalen in Duitsland. Sinds 1886 heeft hier jaarlijks een grote conferentie van de Duitse Evangelische Alliantie plaats. Op het programma staan dan referaten, kerkdiensten, seminars en ontspanning.
In de tijd van de DDR vormde de ”Allianzkonferenz” het grootste christelijke evenement in Oost-Duitsland, waar tot wel 5000 bezoekers op afkwamen. In het jaar van de Wende, 1989, stelde de Oost-Duitse geheime dienst vast dat meer dan 80 procent van de deelnemers jonger dan 25 jaar was.
Conferentiegangers komen uit (behoudende) evangelisch georiënteerde gemeenten in de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD), de landskerk; vrije kerken en piëtistische gemeenschappen. Tijdens een seminar keerde de voorzitter van de Duitse Evangelische Alliantie, Michael Diener, zich tegen een tegenoverelkaar zetten van de „evangelische” (protestantse) landskerk en de „evangelicale” beweging. Naar zijn overtuiging moet de Evangelische Alliantie „zo evangelisch als mogelijk en zo evangelicaal als nodig” zijn. De alliantie heeft zichzelf sinds haar oprichting in 1846 steeds als een geestelijke eenheidsbeweging binnen de christenheid gezien, aldus Diener. Basis vormt volgens hem de oorspronkelijke betekenis van het begrip ”evangelisch”, dat wil zeggen dat de Bijbel een centrale plaats in de kerk inneemt. „Als het om de eenheid van het Lichaam van Christus gaat, moeten wij duidelijk maken dat we Evangelische en niet Evangelikale Alliantie heten.”
Ook Nederland kent een Evangelische Alliantie.