Renovatie station Zwolle sluitstuk Hanzelijn
ZWOLLE (ANP) – ProRail begint dinsdag met de grootscheepse renovatie en uitbreiding van het NS-station in Zwolle. Dat is nodig om in de toekomst de groei van het aantal reizigers op te vangen en de aansluiting van Zwolle op de nieuwe Hanzelijn mogelijk te maken, zo meldde ProRail maandag.
De werkzaamheden zullen de komende weken tot overlast en vertragingen voor reizigers leiden. Vanaf Zwolle rijden in noordelijke en zuidelijke richting minder of helemaal geen treinen. Reizigers worden per bus vervoerd. ProRail heeft daarvoor aan de zuidzijde van het station een speciaal busstation gebouwd.
De komende 2 weken worden onder meer vier spoordekken op hun plek gereden voor de nieuwe reizigerstunnel. De dekken wegen 1000 tot 1400 ton per stuk. „Een titanenklus die binnen 2 weken moet zijn geklaard”, aldus ProRail. Ook wordt aan het vierde perron gewerkt, waar straks de treinen van de Hanzelijn (Zwolle-Kampen-Dronten-Lelystad) aankomen en vertrekken.
Aan de Hanzelijn wordt al 6 jaar gebouwd. Begin december moet hij in gebruik worden gesteld. Dronten en Kampen hebben een nieuw station gekregen; de stations van Lelystad en Zwolle moeten worden aangepast. Verder werden op het traject enkele grote bouwprojecten afgerond: de 938 meter lange spoorbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle (de zogeheten Hanzeboog) en de 790 meter lange Drontermeertunnel, die Flevoland met Overijssel verbindt.
Naar verwachting zullen vanaf december dagelijks 32.000 reizigers van de Hanzelijn gebruikmaken. De aanleg kost ruim 1 miljard euro.