Binnenland

„Stimuleren OV slecht voor milieu”

Goedkoper of sneller openbaar vervoer leidt eerder tot meer dan tot minder milieuvervuiling. Dat schrijven de hoogleraren Van Wee (TU Delft) en Rietveld (VU) deze maand in een artikel in het Milieutijdschrift ArenA.

ANP
3 September 2003 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 00:32

Dergelijke maatregelen lokken volgens hen wel veel meer mensen in trein of bus, maar bijna niemand laat er de auto voor staan. Veel mensen geven nu eenmaal de voorkeur aan de auto. Anderen reizen weer liever met het openbaar vervoer (OV).

Het milieu is wel gebaat bij goedkoper OV in daluren, want dan zitten veel bussen en treinen halfleeg en kost het vervoeren van meer reizigers geen extra energie en dus geen extra milieuschade.

In hun artikel zetten de twee milieukundigen uiteen dat auto- en OV-gebruik geen communicerende vaten zijn. Als treinen sneller gaan rijden, komen er per bespaarde autokilometer ongeveer 5 tot 7 treinkilometers bij. Dat betekent dat het energiegebruik en de uitstoot van schadelijke stoffen juist toenemen. Bovendien kost sneller rijden op zich al meer energie.

Ook door goedkoper openbaar vervoer komen er per bespaarde autokilometer circa 4 tot 6 treinkilometers bij. Bij de invoering van de OV-studentenkaart en de proef met gratis bussen in het Belgische Hasselt bleek bijvoorbeeld dat het OV-gebruik fors toenam, maar het autogebruik daalde nauwelijks. „Het algemene beeld is dat beleid gericht op het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer vaak averechts werkt voor het milieu”, concluderen de hoogleraren dan ook in het blad van de Vereniging van Milieukundigen (VVM).

De enige manier om mensen daadwerkelijk te laten overstappen van de auto naar de trein is het ontmoedigen van de auto door een kilometerheffing die duur uitpakt in de Randstadspits, hogere parkeertarieven en minder wegcapaciteit. Om hiervoor enig begrip te kweken zou de opbrengst van deze maatregelen in verbetering van het openbaar vervoer in diezelfde regio gestoken moeten worden. Op die manier wordt wel milieuwinst geboekt.

Bedrijven zouden aan de overstap kunnen bijdragen door leasewagens in te ruilen voor OV-jaarkaarten. De overheid zou verder de milieuprestaties van het OV kunnen opkrikken door strenge milieueisen met de Nederlandse Spoorwegen af te spreken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer