Binnenland

EO gaat op tv meer verkondigen

De Evangelische Omroep (EO) gaat op televisie meer verkondigende programma’s uitzenden dan in het verleden. Dat maakten de EO-directeuren A. de Boer en H. Hagoort donderdag bekend tijdens de presentatie van het tv-winterprogramma en de nieuwe huisstijl.

Binnenlandredactie
29 August 2003 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 00:31

De EO verhuist met ingang van 1 september grotendeels van tv-kanaal Nederland 2 naar Nederland 1. Daarop zal de omroep samen met de andere christelijke omroepen, NCRV en KRO, de zendtijd vullen. In de nieuwe opzet zal de EO twee keer per week om 22.30 uur een verkondigend programma uitzenden en één keer om 23.00 uur. „Dat is relatief meer dan wat we hadden”, aldus De Boer. Het betreft onder meer de programma’s Zij gelooft, zij niet en De Verandering.

Het actualiteitenprogramma Twee Vandaag blijft nog op Nederland 2. De EO mikt op participatie in de actualiteitenrubriek Netwerk op Nederland 1. „De kans daarop is groot”, aldus Hagoort.

De omroep moet fors bezuinigen vanwege de kortingen van de kabinetten-Balkenende I en II. Ondanks dat investeert de EO 2 miljoen euro extra in tv-programma’s. De helft daarvan gaat naar de presentatie van spelletjes in de vroege avonduren, aldus De Boer.

De bezuinigingen treffen vooral de radio- en internetafdeling. De EO stopt met ingang van 2005 of zoveel eerder met de presentatie van klassieke muziek op Radio 4.

Binnenkort maakt de omroep bekend hoe zij de nieuwe bezuinigingen opvangt. Voor een aantal mensen betekent dit een mogelijk gedwongen einde van hun dienstverband, zo viel uit de woorden van De Boer op te maken.

De EO heeft vorig jaar „vijftig à honderd” leden verloren vanwege zijn positievere benadering van homo’s, meldde De Boer. De omroep maakt al enige jaren zijn exacte ledenaantal niet bekend. Dat ligt momenteel „lager dan in het verleden, maar ver boven de wettelijke grens” om de A-status te behouden.

De EO presenteerde donderdag ook zijn nieuwe logo en huisstijl. Het betreft de tweedimensionale weergave van de letters ”EO” in de kleuren helgroen en donkerblauw. De nieuwe slogan luidt ”horen, zien, geloven”.

Hagoort gaf gisteren rekenschap van de manier waarop de EO zijn missie voor de wereld ziet. „De maatschappij stelt dat geloof een privé-zaak is. Wij zeggen: Geloof is een publieke zaak. De EO is opgericht om de hele samenleving te dienen. We kunnen dat het beste doen door de verkondiging van het geloof in de Heere Jezus Christus. Dat is wel een vreemde, maar geen wereldvreemde boodschap. De kern is dat schuld en dood niet het laatste woord hebben. Dit betekent geen vage praat op Nederland 1, geen ”ietsisme”. De kern van het Evangelie is niet los verkrijgbaar.”

Deze overtuiging betekent niet dat bij de EO iedereen hetzelfde denkt, aldus Hagoort. „Mensen die het zeker weten, weten beslist niet alles.”

In de nieuwe programmering zitten onder meer programma’s waarin wordt geprobeerd echtgenoten en familieleden te verzoenen. Verder wordt een serie uitgezonden waarin tv-presentator Henny Huisman een zestal christenen bevraagt op hun christenzijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer