Aanleg Maasvlakte 2 op schema
ROTTERDAM – De aanleg van de Tweede Maasvlakte ligt op schema qua tijd en financiën. Dat meldde het Havenbedrijf Rotterdam dinsdag.
Aannemerscombinatie PUMA –waarin de baggerbedrijven Boskalis en Van Oord zijn verenigd– kan het werk zelfs eerder opleveren dan gedacht. Projectdirecteur Jaap Dekker van PUMA zei gisteren dat hij verwacht dat de aannemerscombinatie op 15 april 2013 klaar is met het opspuiten van 325 miljoen kubieke meter zand, het aanleggen van een 11 kilometer lange zeewering en 1000 hectare bedrijfsterrein. Dit was eigenlijk gepland in oktober 2014.
Mede vanwege het gunstige verloop verwacht Havenbedrijf Rotterdam dat de aanleg niet meer dan de geraamde 2,9 miljard euro zal kosten. Voor de eerste fase, –tot de oplevering in april 2013– is 1,9 miljard euro geraamd. Daarna moet het haventerrein nog worden ingericht en moet de infrastructuur verder worden aangelegd.
De extra havencapaciteit is nodig vanwege het groeiende aantal grote zeeschepen dat Rotterdam aandoet.
Woensdag 11 juli is een belangrijke datum voor de aannemers en het havenbedrijf. Dan komt koningin Beatrix het startsein geven om het gat in de zeewering te sluiten met zand. Voor de sluiting zal 12 miljoen kubieke meter zand nodig zijn.
Drie zuigers zullen, nadat koningin Beatrix het startsein heeft gegeven, het noordelijke en het zuidelijke deel van de in zee opgeworpen dam met elkaar verbinden. De officiële handeling kan overigens alleen doorgaan als het weer het toelaat.
De zeewering bestaat uit een hard en een zacht deel. Aan de west- en de zuidwestkant zijn een strand en een 14 meter hoog duin aangelegd over een lengte van 7,5 kilometer. De harde zeewering aan de noord- en de noordwestkant is 3,5 kilometer lang en bestaat uit een blokkendam en een ”stenig duin”, een combinatie van stenen en zand. Voor de zeewering zijn 20.000 betonblokken gebruikt.
Aan weerszijden van het te dichten gat in de zeewering liggen al een weg, een spoorlijn, een fietspad en kabels en leidingen. Deze worden na de zomer met elkaar verbonden.
Projectdirecteur Ronald Paul van het havenbedrijf schetste gisteren een futuristisch beeld van de bedrijvigheid in de nieuwe haven. De zeekranen worden met afstandsbediening vanuit een kantoor bestuurd. Dat is veiliger en efficiënter, gezien de hoge snelheden waarmee de containeroverslag vanaf 2014 wordt afgewikkeld.