Einde Oranjekoorts: vier tompoezen voor 99 cent
APELDOORN – Nu het Nederlands elftal is uitgeschakeld bij het EK voetbal, blijven supermarkten zitten met allerhande Oranje-etenswaren. Bij Albert Heijn is de prijs van de oranje tompoezen gekelderd. Supermarktketen Lidl doneert het EK-assortiment van de filialen aan de Voedselbank.
Met de actie reageert Lidl op een oproep van de Voedselbank Amsterdam. Die vroeg supermarkten om Oranje-etenswaren aan de voedselbanken te geven. Een woordvoerster zei maandag dat het nog te vroeg is om te zeggen wat de oproep gaat opleveren.
Minder omzet
Hoeveel omzet de winkels precies mislopen, is lastig te zeggen, zo bleek vorige week al uit een rondgang van het ANP langs meerdere onderzoeksbureaus. Zij kwamen met uiteenlopende schattingen over de kosten. Het economisch bureau van ING schat dat supermarkten per wedstrijd zo’n 10 miljoen euro extra omzet maken. Uitschakeling zou dus tot 40 miljoen euro kunnen kosten. Onderzoeksbureau Gfk komt uit op een lager bedrag: 22 miljoen euro minder omzet. „Maar het verwijderen van Oranjeversiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen euro extra”, aldus Gfk.