Binnenland

Geen feestje, wel lof voor Betuweroute

RIJSWIJK (ANP) – Het 5-jarig bestaan van goederenspoorlijn Betuweroute wordt zaterdag nergens gevierd, maar dat wil niet zeggen dat er geen reden tot vreugde is. Ondanks de lange en kostbare aanlegperiode, ontwikkelde de lijn zich in enkele jaren tot een belangrijke vrachtader naar het Duitse achterland.

14 June 2012 18:41Gewijzigd op 14 November 2020 21:36
Betuwelijn. Foto ANP
Betuwelijn. Foto ANP

Zo steeg het aantal treinen tussen de Rotterdamse haven en de grens bij Zevenaar van zo’n 1000 in het eerste kwartaal van 2008 tot bijna 6000 in eind 2011. Dat betekent dat drie op de vier goederentreinen naar het oosten inmiddels gebruikmaken van de Betuweroute. Als de economische crisis niet was uitgebroken, waren dat er vermoedelijk nog meer geweest.

Jelle Rebbers van DB Schenker, verreweg de grootste spoorvervoerder van Nederland, herinnert zich nog goed waarom ooit aan het project is begonnen. „Vroeger moesten alle goederentreinen via Utrecht of Breda, ook als ze risicovolle stoffen vervoerden. Door de Betuweroute is de totale capaciteit van het spoor vergroot, waardoor nu niet alleen veel goederentreinen langs een veilige route rijden, maar ook meer gewone treinreizigers kunnen worden vervoerd.”

Demonstraties en blokkades overschaduwden 5 jaar geleden de feestelijke opening van de lijn en nog steeds zijn er mensen die zich zorgen maken over de veiligheid en milieuschade. Maar voor het bedrijfsleven is de lijn inmiddels een onmisbare vanzelfsprekendheid. Veel bestemmingen in Centraal-Europa zijn simpelweg niet anders te bereiken dan per trein. „Het heeft ons handenvol geld gekost, maar ik denk dat de aanleg voor de lijn een ongelofelijk goede beslissing is geweest”, vindt Rebbers.

Zonder de Betuweroute zou de Rotterdamse haven nooit zo sterk kunnen groeien als nu het geval is. Een project als de Tweede Maasvlakte is bijvoorbeeld erg afhankelijk van het vervoer per spoor. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet het liefst dat in 2030 zes keer zo veel treinen naar het achterland rijden.

Daarvoor moeten nog wel wat zaken verbeteren. Het Duitse deel van de Betuweroute is bijvoorbeeld nog steeds niet af, waardoor goederentreinen na Zevenaar weer over het reguliere spoornet naar Oberhausen moeten. DB Schenker pleit daarnaast voor een kleine spooruitbreiding bij het Gelderse Meteren, zodat ook treinen bestemd voor de chemische industrie in Limburg gebruik kunnen maken van de lijn.

Ook Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, houdt het oog gericht op de toekomst. „Meer treinen afwikkelen via de Betuweroute is onze belangrijkste opdracht voor de komende jaren”, aldus directeur Cees Tommel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer