Economie

Steen, daar draait het om bij Dominicus

WESTKAPELLE – „Wij zijn een steenbedrijf, maar als ik het zo aanduid, ben ik niet volledig”, zegt algemeen directeur Leonard Dominicus. Natuursteen, vooral voor keukenbladen, tegels en gedenkstenen, maar ook sanitair en haarden: het behoort allemaal tot het assortiment.

Drs. A. A. C. de Rooij
5 June 2012 17:19Gewijzigd op 14 November 2020 21:26
Leonard Dominicus is sinds december algemeen directeur van Dominicus bv in Westkapelle. Foto Willem Mieras
Leonard Dominicus is sinds december algemeen directeur van Dominicus bv in Westkapelle. Foto Willem Mieras

De hoofdvestiging, met showroom en productiehal, ligt vlak achter de zeedijk in het Zeeuwse Westkapelle, op het westelijkste puntje van Nederland. Dominicus bv bestaat ruim 35 jaar en telt 45 medewerkers. Het begon met vensterbanken en dorpels van kunststeen, daarna was er een ontwikkeling met verandering en uitbreiding van activiteiten. Maar elk ervan heeft wel iets te maken met steen. Dat is steeds een terug­kerend element.

De zaak werd gestart door de vader van Leonard en diens broer. Pa runde een grote bakkerij. De soms lange werkdagen stonden hem echter tegen. Daarom stopte hij. Zijn broer deed hetzelfde. Zij gingen als werknemer bij een bank aan de slag. Dat duurde niet lang. Al snel kriebelde de ondernemersgeest weer. Zij ontmoetten iemand die een productieproces voor kunststeen had bedacht en die mensen zocht die dat in de markt wilden zetten. „Zo zijn we min of meer toevallig in deze branche terechtgekomen”, aldus de huidige directeur.

Zijn opa stapte ook over naar de nieuwe firma, drie zwagers van zijn vader haakten eveneens aan. „Voluit een familiebedrijf dus”, constateert Dominicus. „De familieband tref je aan binnen de organisatie en onder de aandeelhouders. Dat geeft kracht en saamhorigheid: met z’n allen ervoor gaan.”

Vier jaar lang berustte de leiding bij iemand van buiten de familie, tot afgelopen december Leonard in functie trad. Die werkte tot dan als financieel en automatiseringsadviseur. Hij vertelt: „Dat ik directeur zou worden, was geen vooropgesteld plan. Ik had aangegeven dat ik in ieder geval eerst kennis en ervaring elders wenste op te doen. Maar ik kende het bedrijf natuurlijk goed en er was een grote betrokkenheid.”

Terug naar het begin. Na de oprichting kwam al snel de klad in het kunststeen. De oorzaak lag bij de aanhoudende oliecrisis, rond 1980, met fors stijgende brandstofprijzen. Dominicus schakelde over op natuursteen (graniet, marmer en travetin). Vandaag de dag wordt het in containers vanuit diverse delen van de wereld aangevoerd. Vooral in Italië, Spanje, Brazilië en Zuid-Afrika zijn veel steengroeven. Met behulp van dynamiet halen ze het daar in blokken uit de bergen. Als het in Westkapelle aankomt, is het inmiddels in platen gezaagd.

Dominicus levert de producten ervan aan zowel de zakelijke als de particuliere markt. Zo gaan er keukenbladen naar keukenbedrijven in heel Nederland en in België en onder meer vensterbanken naar aannemers. Rechtstreeks aan de consument verkoopt het bedrijf tegels voor vloeren, complete badkamers, kachels met bijbehorende plateaus en gedenktekens voor op de begraafplaats, met als afzetgebied het zuidwesten van ons land en de regio net over de grens met de zuiderburen.

Naast natuursteen omvat het assortiment composiet. Kunststeen keert daarmee terug. „Eigenlijk nep. Het is geperst uit diverse vergruisde steensoorten. Het heeft een meer homogene structuur en is in vele kleuren te maken.”

De onderneming beschikt behalve in Westkapelle ook in Goes over een verkooplocatie. Verder zijn er winkels, voor alleen gedenkstenen, in Rotterdam en Dordrecht. De keukenbladen worden in de eigen fabriek vervaardigd. Dat geldt niet voor de gedenkstenen. De tekeningen daarvoor gaan naar China. Daar vindt de productie plaats. In Zeeland volgt later de assemblage en de belettering. Voor de installatie van tegels en sanitair huurt het bedrijf vaak zzp’ers in.

Het heeft verder een eigen webshop. Via dat kanaal verkoopt het onderhoudsartikelen en aanvullende producten zoals een veger voor een haard.

Dominicus: „We werken met heel veel partijen samen, we zijn fabrikant, handelsorganisatie en detaillist, we hebben vijf productgroepen. We vormen in de wereld van steen een brede en vrij unieke combinatie.”

De directeur erkent dat er momenteel, met de economische crisis, geen sprake is van „de meest ideale markt.” „Het kost meer tijd en energie om een order te scoren. Er is nog steeds geld in Nederland, maar de mensen zijn kritischer op hoe ze het uitgeven. Je ziet een verschuiving naar de wat goedkopere badkamer bijvoorbeeld.

Met prijzen kun je in deze lastige omstandigheden niet concurreren. Je kunt je wel onderscheiden door service, goede advisering en kwaliteit. De klant centraal. De service moet hoog zijn. Daar staan wij voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer