Toch elektrificatie Betuwelijn
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil toch een elektrische bovenleiding bij de Betuwelijn aanbrengen. Dat is beter voor het milieu en het drukt de transportkosten.
Dat schrijft de bewindsvrouw in een brief die ze woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Haar voorganger, De Boer, was op zoek naar manieren om op de aanleg van de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens te besparen, en had het idee geopperd om de elektrische bovenleiding te schrappen. Dan zouden er alleen maar dieseltreinen op de Betuwelijn kunnen rijden.
Peijs heeft een andere afweging gemaakt. Door het schrappen van de elektrificatie vindt er wel een besparing plaats op de aanlegkosten, maar de transportkosten met dieseltreinen zijn hoger dan met elektrische. Bovendien zijn diesellocomotieven slechter voor het milieu.
Overigens zullen in 2007, als het gehele tracé klaar is, wel dieseltreinen van de lijn gebruik (kunnen) maken.
Verkeer en Waterstaat moet 195 miljoen extra uittrekken voor de aanleg van sprinklerinstallaties in vijf tunnels. Het Rijk had liever alleen gebruikgemaakt van zware ventilatoren, maar de betrokken gemeenten hadden in hun bouwvergunning sprinklerinstallaties opgenomen en willen de afgegeven bouwvergunning liever niet wijzigen.