Groei Schiphol voorlopig van de baan
Schiphol kan op de korte termijn niet verder groeien. Dat heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) woensdag betoogd. De stagnatie is een gevolg van de volgens de bewindsvrouw „uiterst ongelukkige" rekenfout die de luchthaven zelf heeft gemaakt.
Onderzoek van het Nationaal Lucht– en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), dat in opdracht van Schultz is uitgevoerd, bevestigde woensdag dat Schiphol inderdaad een volgens het NLR „knullige" fout heeft gemaakt bij berekening van de geluidsoverlast. Daardoor zijn minder vluchten mogelijk dan Schiphol had gewenst. De staatssecretaris noemde het „vervelend" dat er nu weer tumult is rond de luchthaven, terwijl alles en iedereen snakt naar rust.
Ze is bereid de fout te herstellen, maar benadrukte dat de totale geluidsoverlast van de luchthaven niet zal mogen toenemen. „De afspraken blijven recht overeind." Wel zal er verschuiving van lawaai optreden.
Via een zogenoemde Algemene maatregel van bestuur wil Schultz van Haegen meer vluchten mogelijk maken op de Zwanenburgbaan en minder op de Polderbaan, die nu overbelast is. Mensen die onder de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan wonen krijgen dan meer lawaaioverlast, maar bij de Polderbaan zal die afnemen. De staatssecretaris bespreekt haar plan vrijdag in het kabinet.
Ze kondigde alvast aan dat de procedure „lange tijd" in beslag zal nemen. Dat betekent dat Schiphol de voor volgend jaar gewenste groei niet zal kunnen realiseren. Er zal opnieuw gerekend moeten worden en daarna volgt er een inspraakprocedure. „Dat gaat langer duren dan november", vermoedt Schultz van Haegen. Op 1 december gaat het nieuwe ’vliegjaar’ op Schiphol in.
Als de hele procedure is afgerond, kan de luchthaven binnen de milieugrenzen weer verder groeien. Tijdelijk gedogen van te veel herrie, zoals enkele jaren geleden nog wel gebeurde, is uit den boze, bezwoer de bewindsvrouw.