Binnenland

Betuwelijn geen diesellijn

De Betuwelijn zal niet uitsluitend worden bereden met dieseltreinen. Afzien van elektrificatie mag dan wel goedkoper zijn maar diesels leveren te veel milieuschade op en de transportkosten zijn te hoog, vindt minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Ze schrijft dit woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

ANP
20 August 2003 15:50Gewijzigd op 14 November 2020 00:30

Peijs leidt haar conclusie af uit een onderzoek dat op verzoek van haar voorganger De Boer is gedaan. Die was op zoek naar manieren om de kosten van het project Betuwelijn te drukken. Het enige alternatief, niet elektrificeren en een ander veiligheidssysteem, leidt tot hogere transportkosten, meer milieuvervuiling en is ook nog eens minder veilig, aldus Peijs.

In vijf tunnels van de lijn komen op verzoek van de betrokken gemeenten sprinklers in plaats van zware ventilatie. Dit is weliswaar duurder en even veilig, maar de gemeenten zien geen kans meer om de bouwvergunningen te veranderen. Hierin zijn sprinklers opgenomen. Het gaat om de tunnels bij Botlek, Giessen, Sophia, Pannerdensch Kanaal en Zevenaar, en de overkapping bij Barendrecht.

De sprinklers gaan Verkeer en Waterstaat 195 miljoen euro kosten. Daarnaast zijn er extra kosten voor beheer en onderhoud. Aan de elektrificatie en het veiligheidssysteem zit een risico van 17 miljoen, voor onvoorziene zaken als roestvorming en kinderziektes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer