KPN geeft nummers gewoon door
Rits tele.com, een bedrijf dat telefoneren via internet aanbiedt, hoeft niet langer de degens te kruisen met telefonieconcern KPN.
De Rotterdamse onderneming stapte naar toezichthouder Opta, omdat haar klanten hun telefoonnummers niet konden meenemen als ze abonnee wilden worden. Volgens KPN is er echter sprake van „een groot misverstand.”
Directeur Ytsen Kooistra van Rits tele.com stelde maandag dat zijn bedrijf „al maanden” probeert telefoonnummers van zijn klanten overgeheveld te krijgen. Het gevecht om nummerbehoud spitste zich toe op klanten die gebruik maken van ADSL, een snelle internetverbinding. Als twee abonnees met elkaar bellen via internet hebben ze geen gesprekskosten.
De papierwinkel rond het overzetten van de telefoonnummers heeft Rits tele.com uitbesteed aan branchegenoot BT. „BT heeft geschreven en gebeld naar KPN, maar nooit een reactie gekregen”, stelde Kooistra. Zijn bedrijf trad maandag naar buiten met de mededeling dat KPN weigerde om de nummers over te hevelen.
KPN werkt volgens een woordvoerder echter volledig mee. Het telefonieconcern is in de loop van maandag begonnen met het handmatig overhevelen van de telefoonnummers. „Het systeem is nog niet geautomatiseerd, maar dat gebeurt zo snel mogelijk”, verzekerde de zegsman.
In de telefoniemarkt, waar aanbieders elkaar verdringen om de gunst van de consument, is telefoneren via internet een nauwelijks ontgonnen terrein. Versatel is een grote speler op de zakelijke markt, terwijl Rits tele.com zich richt op de consumenten. Het Rotterdamse bedrijf telt „enkele duizenden klanten”, zei Kooistra.
Rits tele.com heeft Opta gevraagd om KPN te dwingen de bewuste telefoonnummers binnen acht werkdagen over te hevelen. Verder wil het bedrijf dat KPN snel voor een structurele oplossing zorgt. Als KPN de overheveling van de nummers snel en goed regelt, trekt Rits tele.com de klacht in.