Binnenland

Rover: er moet nu snel wat gebeuren

UTRECHT (ANP) – Het nieuwe beveiligingssysteem voor treinen moet wat Rover betreft snel worden ingevoerd. „Dit incident benadrukt dat nog maar eens”, zei een woordvoerder van de reizigersorganisatie naar aanleiding van de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. „Er moet nu toch echt wat gebeuren.”

26 April 2012 08:18Gewijzigd op 14 November 2020 20:44

Door een noodremming kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein woensdag worden voorkomen. In Amsterdam botsten zaterdag twee treinen op elkaar. Daarbij viel één dode en raakten veel mensen gewond.

De treinramp in Harmelen in 1962, waarbij 93 doden vielen, leidde tot de invoering van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem laat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden stoppen als de machinist een (rood) sein negeert. Inmiddels is er met ERTMS een Europese opvolger van ATB. ERTMS zorgt ervoor dat ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stil komen te staan, als de machinist een sein mist. Nederland werkt nog niet met ERTMS, al staat het onderwerp al enige tijd op de politieke agenda.

„Het is tijd om te beginnen met de inbouw van het nieuwe Europese systeem”, zegt de woordvoerder van Rover.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer