Onderzoeksraad wacht nog op lijst veiligheid spoor
AMSTERDAM (ANP) – Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen heeft nog altijd niet duidelijk gemaakt waar extra maatregelen nodig zijn om het spoor veiliger te maken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) drong daar al meer dan een jaar geleden op aan, maar een lijst van locaties die mogelijk nieuwe veiligheidssystemen moeten krijgen of waar andere maatregelen nodig zijn, is nog niet gemaakt. Dat zei OVV-voorzitter Tjibbe Joustra maandag tegen het ANP.
Of extra maatregelen het treinongeval in Amsterdam zaterdagavond hadden kunnen voorkomen, is overigens nog maar de vraag. Schultz meldde maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat de botsing lijkt veroorzaakt doordat een van de treinen door een rood sein reed.
Schultz baseerde zich op bevindingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Diverse instanties onderzoeken het ongeval waardoor ruim 100 gewonden vielen en een vrouw overleed. Maandag lagen nog tien slachtoffers in het ziekenhuis.
De onderzoeksraad vindt al langer dat de veiligheid op het spoor verder verbeterd kan worden door invoering van veiligheidssystemen of alternatieve maatregelen. Tot die conclusie kwam de OVV onder meer in een rapport over de botsing tussen twee goederentreinen in Barendrecht in 2009 waardoor een machinist stierf. Joustra uitte in januari ook al zijn ongenoegen over het uitblijven van een lijst.
De OVV heeft nog enkele maanden nodig alvorens met conclusies over het ongeval in Amsterdam te kunnen komen. Joustra zei al wel dat het sein dat de machinist zou hebben genegeerd, er eentje van de eerste generatie is. „Maar het is niet bekend of het op de lijst stond om te worden vervangen.” Een andere factor die kan hebben meegespeeld, is dat bij Sloterdijk werkzaamheden aan het spoor zijn en treinen daar anders rijden dan normaal.
Het treinverkeer is maandagmorgen volgens de dienstregeling weer op gang gekomen. De NS stuurt alle gewonden van het treinongeval in Amsterdam als steunbetuiging een bloemetje.