In één klap 33.000 euro lichter door internetcriminelen
WIJNGAARDEN – Internetcriminelen plunderden in de afgelopen week de bankrekening van A. de Jong (60) uit Wijngaarden. In één klap verloor de veehouder 33.000 euro. „Ik vertel ons verhaal als waarschuwing.”
Afgelopen maandag krijgt De Jong een e-mail van ABN Deutsche Bank, waar hij een betaalrekening heeft ondergebracht. „Daarin stond te lezen dat internetcriminelen het op onze rekening hadden gemunt. Daarom zou onze bankpas zijn geblokkeerd. Ik moest wat gegevens invullen om de boel weer te activeren.”
Een vrouw die zich voordoet als medewerker van ABN Deutsche Bank belt woensdag met de mededeling dat het e.dentifier, het apparaatje waarmee De Jong kan internetbankieren, opnieuw moet worden ingesteld. Nietsvermoedend geeft hij de nummers door die in de display verschijnen. „Op dat moment belde de echte bank op onze vaste lijn”, zegt De Jong. „Ze waarschuwden dat er in korte tijd vier keer 3000 euro en nog eens 21.000 euro in één keer van onze bankrekening was overgemaakt naar andere rekeningnummers.”
Had De Jong dan geen enkel vermoeden dat het niet pluis was? „We meenden de stem van de mevrouw die ons belde te herkennen van ons bankfiliaal in Dordrecht. Achteraf gezien vind ik wel dat het blokkeren van de pas en het zogenaamde opnieuw instellen van de e.dentifier wel erg lang duurde. We hebben drie kwartier met haar aan de lijn gezeten.”
Hoewel het om een groot bedrag gaat, zegt De Jong niet door de criminelen aan de grond te zitten. „Het was geld van melkopbrengsten en nabetalingen dat juist vorige week is gestort. Ze hebben eerst vier keer 3000 euro geprobeerd. Dat ging goed en toen hebben ze vast gedacht dat ik nog veel meer geld op die rekening moet hebben gehad. Vandaar de geslaagde poging om in één keer die 21.000 euro over te maken.” De Jong heeft „geen moment” vermoed dat er iets niet in de haak was. „Het klonk allemaal zo vertrouwd. Ik vertel ons verhaal als waarschuwing. Het zou heel vervelend zijn als iemand opnieuw het slachtoffer werd.”