Pasen zorgt voor 600 miljoen aan uitgaven
LEIDSCHENDAM (ANP) – Tijdens het Paasweekeinde is door de mensen in Nederland zo’n 600 miljoen euro uitgegeven.
Die berekening maakte het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) maandag.
Een groot deel van de uitgaven kwam op naam van toeristen, van wie er de voorbije dagen 850.000 in Nederland waren. Verder gingen 250.000 mensen voor een korte vakantie weg in eigen land. Nederlanders ondernamen ruim 20 miljoen uitstapjes.
De hotels en bungalowparken waren goed bezet, net als veel attractieparken en andere bezienswaardigheden. „Dit is een goede start van het seizoen, iedereen is wel tevreden”, zo zei een woordvoerster van het NBTC.
In vergelijking met vorig jaar waren er nu 15 procent minder toeristen in Nederland. Reden voor de daling is dat Pasen vorig jaar laat viel en het erg mooi weer was. Net als in voorgaande jaren kwamen de meeste toeristen uit Duitsland, gevolgd door de Belgen. Opvallend was ook de aanwezigheid van veel Britten, Aziaten en de Amerikanen. Populaire bestemmingen voor de buitenlandse bezoekers waren de Bollenstreek en de grote steden. Ook de Floriade in Venlo bleek een grote trekker.
Veel Nederlanders stapten op de fiets of gingen wandelen. Ook brachten veel mensen bezoekjes aan evenementen, meubelboulevards, tuincentra, attractieparken en musea. De Open Boerderijdagen, georganiseerd door een grote melkfabrikant, trok 80.000 bezoekers. 43 melkveehouders stelden hun boerderij open voor publiek.
De campings waren door het slechte weer minder goed bevolkt dan vorig jaar.
Meubelboulevards
De meubelboulevards in Nederland hebben maandag volop geprofiteerd van het slechte weer in Nederland. Woonmall Alexandrium in Rotterdam trok bijna 15.000 bezoekers, ten opzichte van zo’n 3800 mensen vorig jaar tijdens tweede paasdag.
„Het was loeidruk. Je kon hier bijna over de hoofden lopen”, aldus een woordvoerder. „Het weer heeft ons echt in de kaart gespeeld. Ik heb bijna alle ondernemers in het winkelcentrum zien lachen.”
Ook Villa Arena in Amsterdam had baat bij de regen. Met 8000 tot 10.000 klanten was het bijna twee keer zo druk als in 2011, toen het warm was met Pasen.
De pretparken deden maandag minder goede zaken. Het onlangs heropende Madurodam kwam tot 2500 bezoekers, ten opzichte van 5500 op zondag en 4500 op zaterdag. „Dat het wat kouder is, maakt vaak niet zoveel uit. Maar als het regent, blijven de mensen toch vaak thuis. Dan komen denk ik de gezelschapsspelletjes op tafel”, zo zei een woordvoerder. „Maar over het algemeen was het een goed weekeinde.”
Ook bij De Efteling bleef extreme drukte uit op tweede paasdag.