Binnenland

Duurzaamheid in de haven van Sluiskil

SLUISKIL – Een blauwe lucht, een uitgestrekt landschap en vooral veel water vormen de ingrediënten van een standaard Zeeuwse ansichtkaart. Met zijn schroothopen en metershoge berg verbrandingsafval staat recyclingbedrijf Heros Sluiskil nu niet bepaald model voor een kaartje uit het zonnige Zeeland.

Bob Bremmer
3 April 2012 11:11Gewijzigd op 14 November 2020 20:17
De ligging van Heros Sluiskil aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de kade van 500 meter vergemakkelijken de overslag van zeevaart naar binnenschip en omgekeerd. Het bedrijf verwerkt jaarlijks vele tonnen schroot en zogeheten bodemas. Foto Sky Pictur
De ligging van Heros Sluiskil aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de kade van 500 meter vergemakkelijken de overslag van zeevaart naar binnenschip en omgekeerd. Het bedrijf verwerkt jaarlijks vele tonnen schroot en zogeheten bodemas. Foto Sky Pictur

Toch heeft het bedrijf alles met natuur en omgeving te maken. Op een duurzame manier verwerkt Heros Sluiskil schroot en bodemas –de resten die overblijven na het verbranden van afval in een afvalverbrandingsinstallatie– tot herbruikbare grondstoffen. „Met z’n allen gooien we veel weg. Helemaal hier in het rijke Nederland”, legt directeur Arie de Bode uit. „We verwerken hier jaarlijks 100.000 ton schroot en 500.000 ton aan bodemas.”

Tussen de bergen schroot en bodemas op het terrein staat een geavanceerde installatie die het mogelijk maakt om uit het afval metaaldeeltjes vanaf 1 millimeter terug te winnen. Aan de kleur van de verschillende schrootbergen kan De Bode precies zien waar het afval vandaan komt. De directeur wijst op een schroothoop en legt uit dat het om afval uit Parijs gaat. „Dat zie je aan de grijswitte kleur. In Frankrijk worden blikjes niet uit het afval gezuiverd voordat het onze kant op komt.”

De ligging van het bedrijf aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen, grofweg tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen, Parijs en Londen, zorgen voor een goede ontsluiting naar België, Duitsland, Engeland en Noord-Frankrijk. Een groot gebied van waaruit de talloze tonnen grondstoffen en materialen vervoerd moeten worden over weg, water of spoor. „Zonder water hadden wij hier niet gezeten. Het is de levensader van ons bedrijf”, zegt De Bode. De 500 meter lange kade bij het Heros met een waterdiepte van 9 meter zorgen ervoor dat schepen tot 25.000 ton hun ladingen afval kunnen lossen. Volgens De Bode doen per dagelijks twee tot vier binnenvaartschepen en maandelijks twee tot vier coasters de kade aan. De jaarlijkse overslag van het bedrijf is ongeveer 1,2 miljoen ton.

De lange kade biedt de mogelijkheid tot overslag van goederen van zeevaart naar binnenschip. Verder heeft Heros een aantal open en gesloten silo’s op zijn terrein staan, waarin bulkmaterialen tijdelijk kunnen worden opgeslagen. Zo vertelt De Bode dat het bedrijf vorig jaar tijdelijk opslagruimte heeft geboden voor het verontreinigde bluswater van de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk.

De kadefaciliteit is niet de enige link die het bedrijf heeft met water. Heros beschikt ook over een moderne waterzuiveringsinstallatie. „Nagelaten door de cokesfabriek die voorheen op dit terrein gevestigd was”, vertelt De Bode.

Met de installatie wordt het eigen afvalwater, maar ook ingekocht afvalwater van andere bedrijven, biologisch gezuiverd door bacteriën aan het water toe te voegen. Die eten het vuil als het ware op. Daarna wordt het water gefilterd en in de Westerschelde geloosd. De Bode: „Het is onze wens om in de toekomst jaarlijks 1 miljoen kub afvalwater zo ver te zuiveren dat het weer industrieel gebruikt kan worden. Het zal dan voor bedrijven niet meer nodig zijn om drinkwater als koelwater voor hun processen te gebruiken.”

Het gezuiverde afvalwater kan ook worden gebruikt voor de Zeeuwse algenkweek als voer voor mosselen en oesters. „Daar hebben we wel naar gekeken, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek”, aldus De Bode.

De duurzame activiteiten van het bedrijf en zijn grote promotionele waarde voor de havens in het gebied van Zeeland Seaports bleven vorig jaar niet onopgemerkt. Tijdens het congres dat aan de opening van de Open Havendagen van Terneuzen voorafging, werd De Bode verkozen tot Havenman van het Jaar.

Dit is de tweede aflevering in een serie over Zeeland en het water. De provincie heeft 2012 uitgeroepen tot Jaar van het Water.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer