Akkoord over zeesluis ondertekend
TERNEUZEN – Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en haar Vlaamse collega, Crevits (Mobiliteit en Openbare Werken), hebben maandag in het stadhuis van Terneuzen een akkoord getekend over de bouw van een grote zeesluis bij Terneuzen.
De nieuwe zeesluis kost 930 miljoen euro. Nederland betaalt 141,9 miljoen. De resterende kosten draagt België bij. De zeesluis krijgt een lengte van 427 meter, is 55 meter breed en heeft een diepte van 16 meter.
Er zullen ook extra aanpassingen aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen worden gedaan. De kosten hiervan komen grotendeels voor rekening van Vlaanderen. Nederland betaalt maximaal 150 miljoen euro. Aan het onderhoud besteedt België 70 miljoen euro, verspreid over dertig jaar.
Beide ministers wezen op het belang van een grote zeesluis. „De noodzaak is groot. De wachttijden worden langer. Het aantal grote schepen neemt toe. Met de aanleg van de zeesluis kunnen de grootste zeeschepen Gent bereiken. We profiteren allebei van de sluis”, verzekerde Schultz van Haegen.
Enkele schepen met erts die nu nog naar Rotterdam gaan, zullen in de toekomst naar Gent varen. „Voor de haven van Rotterdam zal dat echter te verwaarlozen zijn”, aldus de Gentse havenvoorzitter, Christophe Peeters.
Minister Crevits stelde vast dat de huidige sluis te klein en te oud is. „Er zijn al lang capaciteitsproblemen.” Zij ontkende dat de problematiek rond de Hedwigepolder de onderhandelingen over de sluis heeft vertraagd. „De sluis is te belangrijk om aan andere zaken te koppelen.”
De nieuwe zeesluis betekent veel voor de binnenvaart, volgens Schultz van Haegen: „En die biedt een uitstekend alternatief voor vervoer op de weg.”