Klacht bij Reclame Code Commissie over reclame Red Bull
DEN HAAG – De Reclame Code Commissie (RCC) heeft donderdag klachten behandeld over een televisiecommercial van Red Bull. De commercial bestaat uit een tekenfilm waarin de Heere Jezus over het water loopt.
Volgens de klagers is de reclame voor de energiedrank in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Bovendien zou hij nodeloos kwetsend zijn voor gelovigen.
De RCC doet daarover volgende week uitspraak. Op Twitter is een oproep geplaatst het merk Red Bull te boycotten.
De frisdrankgigant raakte in december 2007 ook al in opspraak vanwege een reclamecampagne over de Heere Jezus. Daarin waren de drie wijzen uit het oosten te zien die het Kind Jezus bezochten en Hem goud, wierook en mirre aanboden. Naast hen echter verscheen een vierde wijze met een doos blikjes Red Bull. Na klachten vanuit onder meer de Rooms-Katholieke Kerk in Polen en in Italië werd de reclame uiteindelijk van de tv gehaald. De RCC toetst of reclame-uitingen voldoen aan de regels in de Nederlandse Reclame Code.