Verouderd station Ede-Wageningen moet ov-knoop worden
EDE – Station Ede-Wageningen gaat de komende jaren flink op de schop. De nieuwe ‘ov-knoop’ wordt twee keer zo groot als het huidige station. Dat is goed nieuws voor de duizenden treinreizigers die dagelijks via Ede-Wageningen reizen. Sommige omwonenden zijn echter niet gelukkig met de plannen.
Na grootschalige verbouwingen van stations in steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag moet ook station Ede-Wageningen eraan geloven. De gemeente Ede, NS en ProRail hebben de handen ineengeslagen en beginnen nog dit jaar met de bouw van een nieuwe spoortunnel, langere en bredere perrons, een fietsenstalling met ruim 7500 plaatsen en een parkeergarage voor 750 auto’s.
Het huidige station is te klein om nog goed te kunnen functioneren als een zogenaamde ov-knoop, legt assistent-projectleider Willeke Brand uit. „Ede-Wageningen is een belangrijk knooppunt waar reizigers over kunnen stappen op de fiets, de bus, de auto of de trein. Het stationsgebouw is echter sterk verouderd en parkeren is al jaren een probleem.”
Daarbij komt dat de treinen op verschillende trajecten per 2020 spoorboekjesloos gaan rijden. „Dat betekent dat er in de richting Arnhem en in de richting van Utrecht elke tien minuten een intercitytrein zal vertrekken. Ook het aantal sprinters wordt uitgebreid. Om die reden komt er ook een extra perron.”
Het station, dat nu nog een barrière is tussen twee wijken, moet in de toekomst een verbindende schakel worden. „Historisch gezien staat het station op een logische plaats. Even buiten het dorp en niet ver van de grote Enkafabriek en het kazerneterrein. Maar tegenwoordig staat station Ede-Wageningen midden in de stad. Twee tunnels moeten in de toekomst voor een betere verbinding tussen de verschillende wijken zorgen.”
Jurjen Hooghiemstra van Buurtcomité Keetmolenwijk is heel tevreden met de plannen. Toch is niet iedereen blij, weet hij. „Voor fietsers is het een grote verbetering, maar auto’s moeten straks een stuk omrijden omdat twee spoorwegovergangen verdwijnen.”
Ook de bewoners van een apartementencomplex dicht bij de huidige spoorwegovergang gaan erop achteruit. „Zij moeten anderhalve kilometer verder lopen als ze naar de winkel willen.”
Toch is het goed dat de spoorwegovergangen vervangen worden door tunnels, denkt Hooghiemstra. „Zeker als er straks nog meer treinen rijden, is dat veel veiliger. Als mensen lang moeten wachten, duiken ze toch gemakkelijk even onder de spoorbomen door.”
Voor studenten van de nabijgelegen Christelijke Hogeschool Ede is de verbouwing in ieder geval goed nieuws. Studente Monica Rutten maakt dagelijks gebruik van het station. Uitbreiding is hard nodig, vindt ze. „De perrons zijn tijdens de spits vaak erg vol.”
Belangrijk probleem is volgens Rutten ook het tekort aan palen waar reizigers in en uit kunnen checken met hun OV-chipkaart. „Daardoor krijg je opstoppingen bij het uitstappen en mis je soms net een aansluiting.”
Het is ook heel goed dat ze het aantal plekken voor fietsen gaan uitbreiden, vindt Annemieke Rozendaal uit Scherpenzeel. „De fietsenstalling staat altijd stampvol. Het is lastig om een normale plek te vinden voor je fiets.”
Nog dit jaar zullen de eerste werkzaamheden beginnen. Op de plaats waar straks een van de tunnels komt, ligt een gasleiding die verlegd moet worden. „Vanaf 2013 zal de bouw van het station zelf van start gaan”, zegt Brand. „De bedoeling is dat het eind 2016 allemaal klaar is. We zullen alles in fases doen, zodat het treinverkeer niet stilgelegd hoeft te worden.”
Rutten verwacht dat ze de komende jaren wel wat hinder zal ondervinden door de verbouwing. „Natuurlijk. Maar ik denk dat het uiteindelijk iets moois oplevert.”