Binnenland

„Lightrail tussen R’dam en Zoetermeer niet rendabel”

Een lightrailverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer zal nooit rendabel worden. Dat blijkt uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van de stadsregio Rotterdam

Regioredactie
6 August 2003 09:19Gewijzigd op 14 November 2020 00:28

Reizigers op het traject worden daarom vanaf 2008 met bussen vervoerd. Gebruik van de rail zelf (een snelle, brede tram) is te verliesgevend, zo blijkt uit het onderzoek. De zogenoemde ZoRo-lijn, een aftakking van de Randstadrail, heeft 6000 reizigers per dag extra nodig om kostendekkend te zijn.

Volgens de stadsregio komen die reizigers alleen als er 14.000 tot 17.000 woningen extra worden gebouwd in de omgeving van het tracé. De gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Zoetermeer hebben in hun bestemmingsplannen echter andere voornemens en geven de voorkeur aan onder meer glastuinbouw.

Een woordvoerder van de stadsregio Rotterdam ontkent dat de ZoRo-lijn van de baan is of op losse schroeven staat. „De procedures voor de ontwikkeling van het tracé gaan gewoon door. Eerst rijden bussen tussen de gemeenten, maar de rail kan die functie later overnemen.”

De stadsregio’s Rotterdam en Den Haag en de provincie Zuid-Holland gaan overleggen hoe de lijn toch rendabel kan worden gemaakt. De PvdA-statenfractie van Zuid-Holland heeft vragen gesteld. De partij vindt het vreemd dat tussen twee steden als Rotterdam en Zoetermeer geen hoogwaardig openbaar vervoer kan worden geëxploiteerd.

Inmiddels hebben behalve de PvdA-statenfractie ook diverse gemeenten rond het traject boos gereageerd op het onderzoek. Ze vinden dat er nooit verband is gelegd tussen huizenbouw langs het traject en het rendabel worden van de lightrail.

Randstadrail bestaat uit lightrailverbindingen tussen Rotterdam en Den Haag en tussen Den Haag en Zoetermeer. Het traject in de regio Haaglanden is in juli 2006 klaar, de regio Rotterdam volgt in 2008. De ZoRo-lijn is een aftakking, die tussen de stations Kleiweg en Rodenrijs richting Zoetermeer loopt. Hoewel Zoetermeer een groeikern is van Den Haag, zijn er ook veel mensen die in Rotterdam werken. Ondanks de vrij geringe afstand duurt een rit met de snelbus van Zoetermeer naar Rotterdam nu nog zeker 40 minuten. Daarom wil Zoetermeer al jaren een spoorverbinding naar Rotterdam. Al in 1985 werd een studiegroep opgericht om de diverse mogelijkheden te onderzoeken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer