Antonov stelt weer teleur
Opnieuw trokken duizenden mensen maandag tevergeefs naar de vliegbasis Eindhoven om het grootste vliegtuig ter wereld te zien. Ze werden net als afgelopen vrijdag echter teleurgesteld. Op het laatste moment week het toestel uit naar de Duitse basis Keulen-Wahn, omdat schuldeisers dreigden beslag te leggen op het vliegtuig.
De Antonov An-225, eigendom van de Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov, zou afgelopen vrijdag al militair materieel uit Afghanistan afleveren in Eindhoven. Toen gooide motorpech op het laatste moment roet in het eten.
Maandag mankeerde er echter niets aan de zes Lotarev-motoren die het grootste vliegtuig ter wereld voortstuwen. Een veilinghuis uit Veghel zag zijn kans schoon om in opdracht van enkele internationale bedrijven beslag te leggen op het toestel. De opdrachtgevers hebben namelijk nog een aantal onbetaalde rekeningen te vereffenen met de Oekraïense regering, de eigenaar van de Antonov-fabriek. Gewaarschuwd door dat bericht besloot de bemanning van de luchtreus kort voor de geplande landing in Eindhoven uit te wijken naar de Duitse militaire transportbasis Keulen-Wahn. Daar werd de kans kleiner geacht dat het toestel aan de ketting zou worden gelegd.
Het was maandag sowieso lang onzeker of de Antonov zou komen. Aanvankelijk werd het toestel aan het begin van de middag verwacht, maar het tijdstip schoof geleidelijk steeds verder op. Pas een uur voor de verwachte landingstijd, om acht minuten voor twee, werd bekend dat het toestel vanwege de dreigende inbeslagname niet zou komen. Bij de startbaan van het vliegveld hadden zich toen al enkele duizenden mensen verzameld. De Koninklijke Marechaussee bracht hen met megafoons van het nieuws op de hoogte. Direct daarna ontstond een enorme verkeerschaos. De wegen raakten overvol met vertrekkende voertuigen en nog aankomende auto’s waarvan de bestuurders nog niet van het nieuws op de hoogte waren.
Woordvoerder majoor W. Boogaard van de vliegbasis is desondanks blij dat het toestel niet is gekomen. „Als het hier aan de ketting was gelegd, had het misschien wel wekenlang een groot deel van het platform in gebruik genomen. Dat zou ons enorm belemmerd hebben bij ons werk.” Hij vermoedt dat de media-aandacht voor de komst van het toestel de oorzaak ervan is dat beslag op het toestel dreigde. „We hebben de afgelopen weken al zeker tien kleinere toestellen van het Antonov Design Bureau op bezoek gehad. Dat heeft echter nooit tot problemen geleid, omdat het niet aan de grote klok gehangen is.”
Boogaard heeft geen aanwijzingen dat het veilinghuis nu ook beslag gaat leggen op de iets kleinere Antonov An-124’s uit Oekraïene. Daarmee worden de komende weken nog enkele tientallen vluchten naar Eindhoven gemaakt om legermaterieel over te brengen uit Afghanistan. Zodra echter blijkt dat ook die toestellen het risico lopen om in beslag genomen te worden, is het ook afgelopen met de komst van die vliegtuigen.
Directeur H. Marinus van veilinghuis De Meerman uit Veghel zegt dat hij nog geen concrete opdracht had om beslag te leggen op de Antonov. Hij twijfelt er echter niet aan dat die was gekomen zodra de Antonov was geland. Eerder verkocht het veilinghuis een Antonov An-124 die enkele jaren stilstond op de luchthaven van Maastricht.
Defensie onderzoekt nog of het in Duitsland gestrande materieel over de weg of via het spoor naar Nederland wordt gebracht.