„Kwaliteit Antonov niet ter discussie”
De kwaliteit van de Oekraïense Antonov-transportvliegtuigen die defensie inhuurt staat niet ter discussie. Dat zeggen woordvoerders van de luchtmacht en de Inspectie Verkeer- en Waterstaat naar aanleiding van de technische problemen met de Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld.
Dat vliegtuig zou vrijdag op de vliegbasis Eindhoven landen met militair materieel uit Afghanistan. Het toestel kwam echter niet opdagen, naar nu blijkt omdat het met pech aan een van de zes motoren in Oezbekistan staat.
Het pechgeval is volgens een woordvoerder van de vliegbasis Eindhoven geen reden om een einde te maken aan het gebruik van de Antonovs. Volgens hem huurt de luchtmacht veelvuldig toestellen in bij de Oekraïense vliegtuigbouwer. „De afgelopen weken is hier al zeker tien keer een Antonov 124 geweest, een iets kleiner vliegtuig dan de Antonov 225.” De veiligheid is daarbij niet in het geding, aldus de zegsman. „Het zijn prima dingen.”
Ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in Den Haag heeft geen reden om te twijfelen aan de kwaliteiten van de van oorsprong Sovjetvliegtuigen. „Ze voldoen aan internationale ICAO-standaarden”, meent een woordvoerder. „Percentueel gezien gebeuren er in de internationale luchtvaart ook niet meer ongelukken met Russische vliegtuigen dan met toestellen uit andere landen.” Bovendien voert de IVW regelmatig onaangekondigd kwaliteitscontroles uit in vliegtuigen die Nederland aandoen, aldus de woordvoerder.
Het is nog niet duidelijk of de An-225 volgende week alsnog naar de vliegbasis Eindhoven komt. Het is ook mogelijk dat de vracht wordt overgeladen in kleinere toestellen, aldus de luchtmachtwoordvoerder. De komende weken voert het Antonov Design Bureau nog tientallen vluchten uit in opdracht van defensie. Dat heeft te maken met de beëindiging van de Nederlandse deelname aan de vredesmacht in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Vanwege haar geïsoleerde ligging is de stad in veel opzichten afhankelijk van luchtvervoer.