Taxichauffeur moet examen afleggen
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat gaat exameneisen aan taxichauffeurs stellen. Daarmee wil ze een eind maken aan de klachten van passagiers over de gebrekkige service van taxichauffeurs sinds deze markt is vrijgegeven.
In een donderdag verzonden brief aan de Tweede Kamer zet minister Peijs uiteen hoe ze de dienstverlening in de taxibranche wil verbeteren. Behalve het verplichte examen eist ze ook dat taxi’s hun tarieven veel beter zichtbaar maken. Het maximumtarief blijft voorlopig bestaan.
Aanleiding voor de maatregelen zijn de talloze signalen dat het sinds de liberalisering van de taximarkt bergafwaarts is gegaan met de dienstverlening. Vorig jaar constateerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat al dat het slecht gesteld is met de rijvaardigheid, stratenkennis en sociale vaardigheden van de gemiddelde taxichauffeur.
De minister stelt verder vast dat het aantal taxi’s fors is toegenomen, dat hierdoor de wachttijden op uitgaansavonden minder zijn en de extreem hoge aansluitkosten bij de centrale tot het verleden behoren. Helemaal nieuw zijn de plannen niet. Het taxi-examen was al aangekondigd door voormalig minister Netelenbos.
Peijs heeft nu besloten dat dit binnen een jaar moet worden ingevoerd. Ook moeten chauffeurs nu al hun tarieven duidelijk zichtbaar maken maar doen zij dit vaak niet. Om dit te veranderen wil Peijs een modeltariefkaart ontwikkelen, waar ook gegevens van de chauffeur en de taxi op staan.
Bij het examen zal gekeken worden naar klantgerichtheid en rijvaardigheid, Verder komt er een landelijk klachtenmeldpunt en een keurmerk vanuit de branche zelf.
In de Amsterdamse taxiwereld traden het afgelopen jaar grote spanningen op. Die zijn grotendeels verdwenen. De bewindsvrouw is tevreden over ontwikkelingen in Utrecht en Rotterdam, waar centrales een maximumritprijs als garantie hebben geïntroduceerd. Zij noemt de eerste resultaten „bemoedigend.” „Ze laten een forse groei van het taxigebruik zien.”