Binnenland

Klachtenloket luchtvaart bij IVW

DEN HAAG (ANP) – Luchtvaartpassagiers die bijvoorbeeld willen klagen over vertragingen, kunnen terecht bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) volgens staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur). Hij schrijft maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat instrumenten van de IVW „voldoende waarborgen” bieden voor een goede handhaving ter bescherming van consumenten. Maar het komt volgens hem nu nog wel aan op een (tijdige) toepassing van de instrumenten.

19 December 2011 21:13Gewijzigd op 14 November 2020 18:18
Foto ANP
Foto ANP

De Kamer had eerder dit jaar bij Atsma aangedrongen op betere mogelijkheden voor luchtvaartklanten om hun recht te halen bij klachten. Kamerleden hadden toen al aangegeven een klachtenloket bij de IVW te karig te vinden. Zij zien liever dat de Geschillencommissie Luchtvaart in stand blijft.

Maar de staatssecretaris wijst erop dat luchtvaartmaatschappijen hun steun aan deze commissie per 1 januari 2012 beëindigen. Deelname aan een geschillencommissie verplichten is volgens hem geen optie, omdat dan uitspraken naar aanleiding van klachten niet bindend kunnen worden opgelegd. Verder stelt hij dat in Europa nog gewerkt wordt aan de (juridische) mogelijkheden voor luchtvaartklanten die zich gedupeerd voelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer