„Onderzoek rijgedrag bij werk aan de weg”
De ANWB pleit voor een onderzoek naar het rijgedrag van weggebruikers op plaatsen waar Rijkswaterstaat aan de weg werkt. Er zijn mogelijk te vaak onduidelijke situaties. De ANWB komt met het pleidooi naar aanleiding van het ongeluk maandag met een tankwagen bij Eindhoven.
Volgens de ANWB is er veel onduidelijk over het gebruik van versmalde rijstroken, ook op de plaats van het ongeluk, waar Rijkswaterstaat momenteel een spitsstrook laat aanleggen. „De permanente en de tijdelijke, gele lijnen zorgen bijvoorbeeld voor verwarring”, aldus een woordvoerder dinsdag. De ANWB wil laten onderzoeken of, en zo ja hoe de weggebruiker informatie op en naast de weg gebruikt.
Sinds het begin van de aanleg van de spitsstrook op de A2 bij Eindhoven zijn er vier ernstige ongelukken gebeurd op de versmalde rijbanen. Volgens de ANWB treft Rijkswaterstaat geen blaam. „Aan de veiligheid is alles gedaan”, aldus de woordvoerder.
Volgens de wettelijke richtlijn gold er op de versmalde rijstroken rond Eindhoven een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Naar aanleiding van de ongelukken heeft Rijkswaterstaat dinsdagmiddag besloten de snelheid te beperken tot 70 kilometer, met de bedoeling „een rustiger wegbeeld te creëren.”
Ook de Raad voor de Transportveiligheid heeft dinsdag naar aanleiding van het ongeval op de A2 gesproken over het rijgedrag op smallere weggedeelten. De raad denkt nog na over het instellen van een onderzoek.
Burgemeester Welschen van Eindhoven zei dinsdag dat het ongeval met de lpg-tankwagen bij een ontploffing de vuurwerkramp in Enschede had kunnen overtreffen. Er zou dan een veel groter aantal doden zijn gevallen. De burgemeester heeft in verband met het ongeval zijn vakantie onderbroken. Welschen wil zo snel mogelijk overleg plegen met Rijkswaterstaat en de minister van Verkeer en Waterstaat.
Welschen wil vooral weten welke extra maatregelen mogelijk zijn. Hij denkt dat het verlagen van de snelheid alleen niet voldoende is. „Ik wil met Rijkswaterstaat millimeter voor millimeter nagaan wat nog mogelijk is”, aldus de Eindhovense burgemeester.
Van de minister van Verkeer en Waterstaat wil Welschen op korte termijn de toezegging dat de geplande verbreding van de A2 daadwerkelijk doorgaat en niet ten prooi valt aan de bezuinigingen. Gebeurt dat wel, dan vallen er nog meer doden, voorspelt hij. Ook wil hij dat het Rijk serieus werk maakt van de aanleg van een nieuwe snelweg ten oosten van Helmond. Daardoor ontstaat in Zuidoost-Brabant een ruit van snelwegen. „Als er dan iets misgaat, kan het verkeer van een alternatieve route gebruikmaken.”
De omgekomen chauffeur van de tankwagen is inmiddels geïdentificeerd. Het gaat om de 55-jarige C. Ros uit Sprundel, zo meldde de politie dinsdagmiddag. De tankwagen was zijn eigendom. De man was onderweg van het Duitse Krefeld naar het Engelse Grimsby.
Het kabinet heeft -losstaand van het ongeluk- extra maatregelen aangekondigd en zal een aantal bouwplannen aanpassen vanwege de veiligheidsrisico’s. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zoals lpg zullen omleidingsroutes worden ontwikkeld. Dat schrijft minister Dekker (VROM) aan de Tweede Kamer in een brief over de lopende studies naar de risico’s van stedelijke ontwikkeling en risicotransporten.
Het gaat daarbij om de bouw van miljoenen vierkante kilometers kantoren en voorzieningen, tienduizenden woningen en evenzoveel parkeerplaatsen. Als alle plannen moeten voldoen aan de risiconormen, zou dat miljarden euro’s extra vergen. Dat is volgens Dekker „geen reële optie.” Wel kan per locatie worden nagegaan hoe risico’s te beperken zijn. Een van de mogelijkheden op korte termijn is het omleiden van transporten van gevaarlijke stoffen. Een echte oplossing is dat niet. Op langere termijn moeten daarom structurele maatregelen bedacht worden, aldus Dekker.