Binnenland

Hulp Alphen effectief ondanks slecht plan

ALPHEN A/D RIJN – Hulpdiensten die betrokken waren bij het schietdrama in het Alphense winkelcentrum De Ridderhof op 9 april hebben een goede prestatie geleverd, ondanks het feit dat er verschillende plannen door elkaar heen werden gebruikt.

Binnenlandredactie
25 November 2011 13:35Gewijzigd op 14 November 2020 17:52
Winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Foto ANP
Winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Foto ANP

Dat blijkt uit het onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid dat vrijdagmiddag werd gepresenteerd. De inspectie onderzocht hoe de hulpverlening is verlopen op en na 9 april, toen Tristan van der V. zes mensen en zichzelf doodschoot en zestien anderen verwondde.

Uit het rapport komt naar voren dat het optreden van de 
politie en ambulancediensten ter plaatse bij De Ridderhof snel, doeltreffend en professioneel was. De eerste eenheden waren ruimschoots binnen de norm van vijftien minuten ter plaatse.

Ook de samenwerking tussen de hulpdiensten verliep goed. Dit is echter vooral te danken aan het „pragmatisch optreden van functionarissen”, stellen de onderzoekers. Op de achterliggende plannen hebben zij kritiek, met name omdat er oude en nieuwe plannen naast en door elkaar worden gebruikt. Hierdoor ontstaat het risico dat er vanuit onderdelen van de organisatie verschillend gereageerd wordt bij een incident.

Het rapport komt dan ook met de aanbeveling aan de gemeente om regionale en gemeentelijke planvorming zo spoedig af te ronden en tot een gedegen, onderling afgestemde, implementatie te komen.

Ook bij het doorgeven van slachtofferinformatie stonden gebrekkige plannen in de weg, blijkt uit de evaluatie. Bij eerdere grootschalige incidenten werd informatie over slacht­offers eveneens niet goed doorgegeven. Er moeten dan ook snel sluitende afspraken tussen ziekenhuizen, crisisorganisaties en het openbaar ministerie 
gemaakt worden, stelt het rapport.

Daarnaast heeft de inspectie kritiek op de manier waarop de psychosociale hulpverlening direct na het incident tot stand kwam. Politie, gemeente en derden werden in de hectiek van de situatie gedwongen deze taak op zich te nemen.

Eerder werd al duidelijk dat tientallen hulpverleners na het drama zelf hulp moesten zoeken. In totaal waren er op de dag van het drama circa 250 politiemensen op de been. Met de dagen erna meegerekend waren er rond de 500 politiemensen bij het incident betrokken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer