Binnenland

Brussel tegen misleidende reclame over voeding

De Europese Commissie wil af van misleidende reclame voor voedingsmiddelen. Als het aan Brussel ligt, zijn vanaf 2005 wervende teksten over de voordelen van minder vette chips of volkorenproducten („goed voor hart en vaten”), als die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd, niet langer toegestaan.

ANP
14 July 2003 14:49Gewijzigd op 14 November 2020 00:26

Momenteel bestaan er wel regels tegen deze onzinreclame, maar die zijn zeer uiteenlopend en worden niet echt nageleefd, stelde maandag de woordvoerster van EU-commissaris Byrne, die over gezondheids- en consumentenzaken gaat. Na twee jaar praten presenteert de commissie, het dagelijks bestuur van de EU, woensdag zijn voorstel. Ook voedingssupplementen, zoals vitaminepillen, vallen eronder. De verantwoordelijke ministers en ook het Europees Parlement moeten vervolgens ermee akkoord gaan voordat de afspraken daadwerkelijk ingevoerd worden.

Hoe goed het zou kunnen zijn voor de consumenten om correcte informatie te krijgen over wat hij eet of drinkt, voor de industrie en de reclamewereld is dit een hard gelag. De lobby zal er niet om liegen om te proberen de voorstellen aan te passen. Voor de Europese koepel van drank- en voedingsproducenten CIAA gaan de voorstellen veel te ver. Producten worden echter niet verboden, verzekerde de woordvoerster, en deugdelijke reclame „over bijvoorbeeld hoe goed calcium is voor uw botten”, die wetenschappelijk klopt, zal geen probleem zijn. Het Europese voedselbureau krijgt een toezichthoudende rol.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer