„Deel zorgbudget lekt onnodig weg”
UTRECHT – Ongebruikte medicijnen, dubbele handelingen en onnodig vaak terugkomen bij de arts. Dat is volgens patiënten de top drie van onnodig dure zorg.
Dat blijkt uit de meldactie Zuinig met Zorg van patiëntenfederatie NPCF waaraan ruim 4000 mensen deelnamen. „Het is onbegrijpelijk en onhoudbaar dat er op deze manier veel geld weglekt. Dat kunnen we ons helemaal niet veroorloven”, zegt NPCF-directeur Wilna Wind.
Van de deelnemers aan de meldactie had het afgelopen jaar 47 procent soms of zelfs vaak ervaring met ongebruikte medicijnen. „Patiënten krijgen medicijnen in te grote hoeveelheden mee en moeten ze dan later inleveren”, aldus Wind.
Met onderzoek dat dubbel wordt gedaan, kreeg 38 procent van de deelnemers te maken. Een patiënt meldt: „Als ik bij een andere arts kom, krijg ik vaak weer dezelfde onderzoeken. De arts had gemakkelijk bij mijn vorige arts de gegevens kunnen opvragen.” Een ander rapporteert het twee keer maken van foto’s die vervolgens pas werden bekeken nadat hij erom vroeg.
Van deelnemers die gebruikmaken van hulpmiddelen meldt 28 procent wel eens te maken te hebben gehad met hogere kosten dan nodig was bij het verstrekken van hulpmiddelen; 21 procent van die groep geeft aan dat er wel eens een hulpmiddel is verstrekt dat niet nodig is.
Een patiënt meldt: „Onze dochter maakt gebruik van een kinderrollator. Toen we overstapten van zorgverzekeraar moesten we deze inleveren. Kort daarna kregen we van dezelfde leverancier een gloednieuw exemplaar afgeleverd. We konden de oude niet overnemen.”
Wind zegt verhalen te hebben gelezen over rolstoelen die onnodig verstrekt worden en over scootmobielen die na overlijden niet retour kunnen.
Van de deelnemers denkt 80 procent dat betere afstemming in de zorg besparingen kan opleveren. Wind: „We moeten met elkaar voorkomen dat er onnodig geld weglekt. Daar kunnen patiënten alert op zijn, en daar moeten zorgverleners en zorgverzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen.”