Kabinet zoekt sponsors voor EU-voorzitterschap
Het kabinet gaat bij het bedrijfsleven op zoek naar sponsors voor het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie in 2004. Daarbij gaat het niet om geld, maar om producten.
Dat blijkt uit een vertrouwelijke kabinetsnotitie waarop de Volkskrant de hand heeft weten te leggen. Overigens is dergelijke sponsoring (in natura) binnen de EU de laatste jaren heel normaal geworden. Huidig voorzitter Italië wordt gesteund door vliegtuigmaatschappij Alitalia, Telecom Italia en de drankproducenten van Federvini.
Alleen bedrijven van onbesproken gedrag komen wat het kabinet betreft in aanmerking. Verder zijn verantwoord ondernemen, internationale reputatie en kwaliteit van de producten belangrijke criteria. Geleverde producten mogen per onderneming niet duurder zijn dan 300.000 euro.
Toen Nederland in 1997 ook een halfjaar voorzitter van de EU was, bleef de sponsoring nog beperkt tot een aantal fietsen van het merk Union. Nu wordt de opbrengst op 2 tot 3 miljoen euro geschat. In totaal gaat het voorzitterschap zo’n 140 miljoen kosten.