ANP en NOS wekken meeste vertrouwen
AMSTERDAM (ANP) – De merknamen ANP en NOS wekken onder Nederlanders het meeste vertrouwen als digitale nieuwsleverancier.
ANP, NOS Nieuws en NOS Teletekst scoren een 7,3 als rapportcijfer. Dit blijkt uit de woensdag gepubliceerde Vertrouwensindex van het marktonderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy, waarvoor ruim 1000 respondenten zijn ondervraagd.
Bij kranten hebben Nederlanders het meeste vertrouwen in NRC Handelsblad (7,1), Het Financieele Dagblad (7,0) en Trouw (6,7). Het gemiddelde rapportcijfer voor kranten is gestegen van een 6,3 in 2010 naar een 6,4 dit jaar. Nederlandse nieuwssites krijgen dit jaar gemiddeld een 6,3 als rapportcijfer, dat was vorig jaar nog een 6,2.
Sociale media als Facebook, Hyves en Twitter scoren qua betrouwbaarheid een onvoldoende in het onderzoek dat voor de tweede keer is gehouden.