Proef Overschie niet zomaar te kopiëren
Snelheidsverlaging van 100 naar 80 kilometer per uur kan niet zomaar overal worden ingevoerd. Het succes van een dergelijke proef op de A13 bij de Rotterdamse woonwijk Overschie is grotendeels aan de locatie te danken. Daarom gaat het kabinet criteria opstellen om te bepalen op welke andere locaties zo’n maatregel zin heeft.
Dat heeft minister Peijs van Verkeer maandag aan de Tweede Kamer geschreven. De proef bij Overschie pakt goed uit voor de luchtkwaliteit en het lawaai, de aanleiding van de snelheidsverlaging. Ook de verkeersveiligheid lijkt van de lagere snelheid te profiteren. Alleen de doorstroming komt nog wel eens in de knel, maar de maximale vertraging is ’slechts’ 40 seconden.
Staatssecretaris Van Geel van Milieu pleitte eerder dit jaar al voor invoering van eenzelfde snelheidslimiet van 80 kilometer per uur op ringwegen rond Utrecht en Amsterdam. Of dit nut heeft, is echter nog niet duidelijk. Dit hangt onder meer af van het verkeersaanbod, de dominante windrichting, de afstand van de snelweg tot de omliggende woonhuizen en eventuele andere luchtverontreiniging in de omgeving.
Milieudefensie vindt echter dat Peijs en haar collega-bewindslieden niet meer moeten treuzelen en direct een ’gezondheidskordon’ moeten leggen rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. „Aan de lagere snelheid van 80 km/uur zitten alleen maar voordelen. Waar wacht de Rijksoverheid nog op?”, vraagt campagneleider J. Wijnhoven zich af.
De conclusies van CDA-minister Peijs zijn gebaseerd op een uitgebreide evaluatie van het project bij Overschie, dat mei vorig jaar begon. Daarvoor is ook de mening van weggebruikers gevraagd. De meeste automobilisten vinden de weg rustiger en veiliger door de proef. Vrachtwagenchauffeurs wijzen er echter op dat veel automobilisten aan het begin van het 80-kilometertraject hard remmen. Ze vinden dat gevaarlijk.
De maatregel heeft volgens onderzoek een „duidelijk positief effect” op de luchtkwaliteit. Ook de geluidsafname is behoorlijk, vooral ’s nachts. Dat is echter ook deels aan het ’stillere asfalt’ te danken. Door deze resultaten heeft Peijs besloten dat de twee kilometer lange 80-kilometerzone bij Overschie blijft bestaan.
In een jaar tijd zijn naar schatting 250.000 bekeuringen uitgedeeld wegens te hard rijden bij Overschie. Dit wordt gemeten met zogenoemde trajectcontrole, waarbij apparaten de gemiddelde snelheid over het hele wegvak berekenen.