Economie

Jobs is voor velen de grote verlosser, de digitale messias

CUPERTINO – Steve Jobs oogstte waardering om zijn technisch vernuft. Voor velen had hij zelfs een religieuze status. Jobs zelf maakte daar handig gebruik van.

6 October 2011 11:05Gewijzigd op 14 November 2020 16:59
Foto EPA
Foto EPA

Jobs was een genie. Onder zijn leiding groeide Apple uit tot een van ’s werelds grootste en succesvolste bedrijven. Zijn enthousiasme en perfectionisme maakte de Appleproducten technisch zo goed en voor velen aantrekkelijk.

Het is daarom niet verwonderlijk dat Apple zo veel fans heeft. Wereldwijd verkocht het concern in het tweede kwartaal alleen al 9,25 miljoen iPads. Wat veel andere bedrijven vergaten, stond bij Apple hoog in het vaandel: gebruiksgemak. Het was vooral Jobs die een grote rol speelde in het bereiken daarvan.

Voor velen hield het niet op bij waardering. Ze zagen Jobs als de grote verlosser. Messias werd hij zelfs genoemd. Zijn terugkeer bij Apple in 1997 heeft daar zeker te maken. Jobs, die in 1985 door Apple aan de kant werd gezet, keerde in 1997 terug bij het noodlijdende bedrijf. Binnen een mum van tijd had hij het bedrijf weer op de rails.

De laatste jaren nam het religieuze gevoel rond Apple en Jobs pas echt toe. Kort nadat Jobs in januari 2007 de eerste generatie iPhone aankondigt, wordt de smartphone betiteld als ”Jesus phone.” In The Washington Post wordt Jobs in een cartoon afgebeeld als Mozes, niet met twee stenen tafelen, maar met twee iPhones in zijn handen.

Jobs verwees zelf naar Mozes toen hij de iPad lanceerde. Hij toonde een afbeelding van Mozes met de Tien Geboden en zei: „De laatste keer dat er zo veel te doen was over een tablet, stonden er nog tien geboden op.”

Het blinde vertrouwen dat consumenten hebben in Apple en Jobs, grenst aan een vorm van religie, concludeerden twee Amerikaanse hoogleraren van de A&M-universiteit in Texas vorig jaar dan ook.

Veel Applefans zullen rouwen om de dood van hun held. Van New York tot Australië gaan fans vandaag naar de winkels en websites om er berichten achter te laten als eerbetoon. Velen zeggen „iSad” te zijn. Donderdagmorgen waren de woorden ”RIP Steve Jobs” en ”ThankyouSteve” de meest gebruikte op het sociale netwerk Twitter.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer