Plan voor centrum van Utrecht
Veel nieuwe winkels, kantoren en woningen, een vernieuwd Muziekcentrum Vredenburg, nieuwe tram- en busstations, een amusementboulevard op het Jaarbeurs-terrein, lanen met bomen en weer water in de Catharijnesingel.
Zo heeft de gemeente Utrecht het plan dat de bevolking vorig jaar koos als uitgangspunt voor de grootschalige vernieuwing van het stationsgebied uitgewerkt. De kosten van het ambitieuze plan bedragen bijna 3 miljard euro.
Opvallend onderdeel van de uitgekozen ’groene’ variant is het verdwijnen van een parkje vlakbij het Centraal Station. Daar, en ook op de plek van het huidige stadsbus- en tramstation, is de bouw van kantoren, winkels en woningen voorzien, net als in de nu nog onbebouwde delen van het gebied. Het aantal vierkante meters (53.400) voor nieuwe winkels en horeca valt een kwart hoger uit dan het plan waarvoor de burgerij koos.
Het Centraal Station is officieel geen onderdeel van het nieuwe centrumplan, maar speelt daarin wel een centrale rol. Dat is vooral omdat er betere verbindingen moeten komen van de treinperrons en de stationshal met de tram- en busstations. Die komen op dezelfde hoogte als de treinperrons en zijn bereikbaar vanuit de nieuwe, sterk vergrote stationshal.
Muziekcentrum Vredenburg verdwijnt in de huidige vorm, maar de grote zaal blijft overeind. Daaromheen verrijst een nieuw complex, waarin ook poppodium Tivoli en jazzclub SJU onderdak krijgen. Architect Herman Herzberger, die het Muziekcentrum in de jaren ’70 ontwierp, is volgens wethouder Lenting al druk bezig met het ontwerp van het nieuwe ”Muziekpaleis Vredenburg”. Dat komt aan het water te liggen van de weer open te graven Catharijnesingel.
De voetgangersroute vanaf het Vredenburgplein door Hoog Catharijne en het Centraal Station tot ver op het Jaarbeurs-terrein heet in het nieuwe plan Centrumboulevard. Die wordt de commerciële ader door het gebied, met op het Jaarbeurs-terrein volop ruimte voor nieuw „grootstedelijk amusement” in onder meer bioscopen, theaters en een casino.
Utrecht werkt al sinds 1987 aan de vernieuwing van het gebied. Doel was steeds het door velen als troosteloos en sociaal onveilig ervaren gebied op te knappen en een betere verbinding te maken van de oude binnenstad aan de oostkant van het Centraal Station met de Jaarbeurskant aan de westzijde. De plannen leden om diverse redenen telkens schipbreuk.
Hoog opgelopen ergernis over het oorspronkelijke Utrecht City Project was een van de redenen waarom Henk Westbroek Leefbaar Utrecht oprichtte, de partij waarvan de nu verantwoordelijke wethouder Lenting lid is. Eind dit jaar moet blijken of die wel in staat is het plan door de gemeenteraad te loodsen.
In dat geval gaat begin volgend jaar de eerste schop de grond in voor het project dat over twintig jaar klaar moet zijn. De totale investeringen van 2,5 tot 3 miljard euro komen voor het grootste deel voor rekening van de grondeigenaren NS, Jaarbeurs en Hoog Catharijne en het Rijk. De gemeente wil maximaal 90 miljoen euro in de uitvoering steken.