Binnenland

Hulp voor klant bij vragen persoonsgegevens

RIJSWIJK (ANP) – De digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft een website gelanceerd die consumenten helpt bij het opvragen van persoonlijke gegevens die bedrijven en organisaties hebben opgeslagen. Via de Privacy Inzage Machine kunnen mensen onder andere banken, supermarkten, telecombedrijven en de Belastingdienst benaderen.

13 August 2011 09:13Gewijzigd op 14 November 2020 16:10
Bol.com. Foto ANP
Bol.com. Foto ANP

„Je gegevens staan op duizenden databanken. Weet jij wie wat van je weet? Maak hier je brief en vraag het ze!”, valt op de website pim.bof.nl te lezen.

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen blijkt dat ongeveer 70 procent van de bedrijven en instellingen niet reageert op dit soort verzoeken. Studenten van de universiteit stuurden inzageverzoeken, maar het resultaat was „teleurstellend”, aldus hun docent Jaap-Henk Hoepman. De reacties die wel binnen kwamen, waren onder de maat. Alleen bol.com en de gemeentelijke basisadministratie antwoordden naar behoren.

Volgens de wet moet iedereen die dat wil zijn gegevens kunnen inzien bij grote bedrijven en instellingen. Hoepman denkt dat ze echter weinig van dit soort verzoeken binnenkrijgen en dat ze daarom niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. „Het zit gewoon niet in hun proces.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer