Ombudsman uit kritiek op kredietbank Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) – Rotterdammers die bij de gemeentelijke kredietbank aankloppen voor schuldhulpverlening raken soms van de regen in de drup. In plaats van dat hun schulden afnemen, nemen die verder toe. Dat concludeerde de gemeentelijke ombudsman in een gisteren gepubliceerd rapport op basis van klachten van burgers.
De situatie wordt onder meer veroorzaakt door wisseling en onbereikbaarheid van medewerkers, fouten bij de uitvoering van het budgetbeheer en slordige administratie, aldus de ombudsman. Vooral een groep van zo’n 700 tot 800 klanten die in 2007 en 2008 bij de kredietbank aanklopten, lijkt extra de dupe van capaciteitsgebrek en administratieve achterstand.
De kredietbank heeft inmiddels maatregelen genomen om de kwaliteit van de hulp te verbeteren, maar desondanks is er volgens de ombudsman nog altijd reden tot bezorgdheid.
Hij wijst daarbij op het stijgende aantal klachten. Vorig jaar verdubbelde het aantal klachten de ombudsman tot 81. Eind juli stond de teller al op 65.
Burgers die naar de kredietbank stappen, denken nog vaak na jaren onder strak financieel bewind te hebben gestaan uit hun ellendige situatie te zijn verlost en met een schone lei verder te kunnen.
De gemeente Rotterdam heeft die ambitie echter in 2009 verlaten. Het streven is niet langer om de klant schuldenvrij te krijgen, maar om zijn huishoudboekje onder controle te houden en nieuwe schulden te voorkomen.
Veel klanten weten dat niet. „Je moet in de eerste plaats duidelijk zijn over wat je voor de burger kunt betekenen, en dat daarna ook doen”, aldus de ombudsman.
De verwachting is dat de schuldhulpverlening de komende tijd verder onder druk komt te staan door de economische recessie en gemeentelijke bezuinigingen. Verantwoordelijk wethouder Florijn liet gisteren weten met de aanbevelingen van de ombudsman de schuldhulpverlening verder te willen verbeteren.