Kritiek op leningen aan Van den Nieuwenhuyzen
De Rotterdamse commissie tot onderzoek van de rekening (COR) heeft kritiek op het college van burgemeester en wethouders over twee leningen aan Joep van den Nieuwenhuyzen. De zakenman moet nog 3,8 miljoen euro schuld van een helikopterproject uit 1999 terugbetalen. De gemeente leende hem desondanks opnieuw 5 miljoen euro voor de aankoop van het cruiseschip ss Rotterdam.
Gemeenteraadsleden van PvdA, VVD en SP hebben woensdag opheldering gevraagd in de commissie voor economie, haven en milieu. Havenwethouder Van Sluis was niet aanwezig bij het overleg.
Van den Nieuwenhuyzen moet een lening van 4,5 miljoen euro uit 1999 terugbetalen, omdat een vestiging van een helikopterfabriek in Rotterdam niet doorging. Hij heeft slechts 700.000 euro overgemaakt. Het Rotterdamse college leende zijn Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) dit jaar opnieuw 5 miljoen euro voor het cruiseschip ss Rotterdam.
De leningen lopen via het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR). Volgens de leenovereenkomst zou Van den Nieuwenhuyzen zijn schuld van het helikopterproject al veel eerder hebben moeten betalen. De COR krijgt echter geen antwoord op aanmaningsbrieven.
SP-raadslid T. Cornelissen vindt het vreemd dat het college de zakenman opnieuw geld verstrekte. „Aan zo’n onbetrouwbare debiteur ga je toch niet opnieuw lenen.” P. van Dijk (PvdA), voormalig havenwethouder, vindt dat Van den Nieuwenhuyzen moet terugbetalen. „Het lukt de COR niet om met hem in contact te komen. Van den Nieuwenhuyzen schijnt wel vaak bij Feyenoord naast directeur Scholten van het havenbedrijf te zitten, dus waarom het zo lang moet duren weet ik niet.”
Van den Nieuwenhuyzen bevestigt dat hij nog moet terugbetalen, maar zegt dat hij nieuwe termijnen met het havenbedrijf heeft afgesproken. „Er zijn aanvullende afspraken gemaakt.”
Volgens een gemeentewoordvoerder is de keuze voor RDM bij de aankoop van ss Rotterdam bewust gedaan. RDM bouwde het vroegere vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn in 1958 en heeft expertise in huis om het schip te verbouwen en te exploiteren. Vooralsnog wordt gedacht aan een combinatie van restaurants, congreszalen, theater, museum of hotel. „De aankoop was een buitenkans voor een lage prijs. Als er geen exploitant wordt gevonden, is het schip nog 4 miljoen euro aan schroot waard”, aldus de woordvoerder.