Binnenland

NS trekt ten strijde tegen gladde rails

De Nederlandse Spoorwegen willen de problemen van de gladde rails aanpakken. Het spoorbedrijf investeert 17 miljoen euro extra om uitval van treinen in de herfst te voorkomen. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

ANP
6 June 2003 11:40Gewijzigd op 14 November 2020 00:21

Het bedrag steekt de NS in systemen om te voorkomen dat treinen op gladde rails gaan glijden, waardoor er ernstige beschadigingen aan de wielen ontstaan. Zo krijgt een groot deel van de treinen een nieuw antiblokkeerremsysteem en komt er een landelijk systeem voor gladheidwaarschuwing. Ook wordt een proef genomen met automatische zandstrooiers op treinen.

De eerste resultaten van deze miljoeneninvestering zijn in de komende herfst merkbaar. P. Boumeester, directievoorzitter NS Reizigers: „Ondanks de moeilijke financiële situatie van NS doen we deze forse investering.”

Eind oktober 2002 zorgde een zware herfststorm voor extreem gladde rails door een combinatie van bladval, vocht en roest. Treinen gingen glijden, waardoor veel treinwielen ernstig beschadigd raakten. Het tekort aan inzetbare treinen werd zo groot dat de NS de dienstregeling tijdelijk moest beperken.

Gladde sporen waardoor treinen bij het optrekken en remmen hun greep op de rails verliezen, zijn overal ter wereld, vooral in de herfst, een nog onopgelost probleem.

Samen met ProRail, de organisatie die namens de overheid het Nederlandse spoorwegnet beheert, en externe deskundigen wordt bekeken op welke gebieden vervolgstudies gedaan kunnen worden om het probleem van gladde rails in de toekomst verder te verkleinen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer