Oplage tijdschriften daalt
De oplage van tijdschriften is vorig jaar met 1,1 procent gedaald.
In 2002 gingen in totaal ruim 20 miljoen tijdschriften over de toonbank. Het is een verlies van 212.000 stuks ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Het Oplage Instituut in het vakblad De Journalist.
De verliezers waren vooral de grote titels en de programmabladen. De omroepbladen zagen hun oplage met 71.000 dalen. Vooral Veronica, AVRO-bode en de NCRV-gids deden het slecht.
De opiniebladen deden goede zaken. Elsevier wist de gemiddelde oplage met 3500 stuks te verhogen naar 135.000 stuks. HP/De Tijd won ruim 3000 stuks op ruim 34.000 stuks. Het ging vooral in de losse verkoop goed. Alleen Vrij Nederland moest iets inleveren op ruim 53.400 bladen.
Bij de vrouwenbladen was de grote verliezer Margriet. De oplage daalde met 31.000 stuks, ofwel 7,3 procent, naar bijna 392.500. Ook Libelle, eveneens een blad van uitgever Sanoma, moest inleveren. De oplage moet 24.000 stuks terug naar 597.000 bladen. Dat komt neer op een teruggang van 3,9 procent. Sanoma-uitgave Flair deed het daarentegen heel goed. De oplage klom met 21.000 stuks, ofwel 22 procent, naar 113.500.