Meer klachten over overheid
DEN HAAG – Het aantal klachten over het optreden van de overheid is in 2010 toegenomen met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Dat schrijft de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in zijn jaarverslag over vorig jaar dat woensdagmiddag is gepresenteerd. De ombudsman ontving vorig jaar ruim 30.000 telefoontjes en 14.000 klachten.
Die toename wordt gedeeltelijk veroorzaakt door een scherpe publiekscampagne door de ombudsman, de persoon waar burgers terechtkunnen met hun klachten over de overheid. Brenninkmeijer richtte zich vorig jaar speciaal op kwetsbare mensen in de samenleving, omdat die groep het meest afhankelijk is van de overheid.
De algemene conclusie van Brenninkmeijer in zijn jaarverslag is dat overheid en burgers langs elkaar heen praten en elkaar niet in hun waarde laten. „De overheid heeft geldstromen en regels als focus, terwijl de burger gewoon fatsoenlijk behandeld wil worden”, aldus de Nationale ombudsman. Hij trekt deze conclusie op basis van het grote aantal zaken dat hij de afgelopen zes jaar kreeg.
Te weinig oog voor waarden in de relatie zorgt volgens de ombudsman voor conflicten en wantrouwen. „En dat terwijl de overheid veel goed doet en de meeste burgers betrouwbaar zijn.” Hij roept burger en overheid ertoe op om met elkaar in gesprek te gaan: „Als u ontevreden bent, laat dat dan aan de overheidsinstantie weten.”