Vooral kritiek op informatie bij chemiebrand
MOERDIJK (ANP) – Het Meldpunt Brand Moerdijk heeft in de nasleep van de brand bij Chemie-Pack tweehonderd klachten ontvangen van burgers. Vooral de als gebrekkig ervaren informatievoorziening en de alarmering oogstten veel kritiek: 90 procent van de klachten ging hierover, meldt initiatiefnemer van het meldpunt Bert Klein in zijn eindverslag.
Het bedrijf Chemie-Pack ging begin januari in vlammen op. Direct na de ramp kregen de autoriteiten al veel kritiek op de communicatie tijdens de brand. Bert Klein, die in ‘s-Gravendeel woont, opende het meldpunt om te inventariseren hoe de rampenbestrijding en de communicatie naar de mening van de bevolking hebben gewerkt. Het rapport wordt woensdag in Den Haag aangeboden aan de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid.
Klagers die zich meldden, hadden onder meer kritiek op het feit dat niet overal rond Moerdijk, Dordrecht en de Hoeksche Waard sirenes waren afgegaan, terwijl bewoners van die plaatsen op de regionale televisie wel werden opgeroepen binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Anderen stelden dat de sirenes slecht hoorbaar waren of ergerden zich eraan dat de website crisis.nl en een speciaal ingesteld telefoonnummer pas uren na het uitbreken van de brand beschikbaar kwamen.
Naar de brand in Moerdijk lopen momenteel vijftien onderzoeken van onder meer het RIVM, de inspecties van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Infrastructuur en Milieu (I&M), de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het waterschap.
Uit metingen en eerdere onderzoeken van de veiligheidsregio’s Zuid-Holland Zuid en Midden- en West-Brabant bleek dat tijdens de brand weliswaar giftige stoffen zijn vrijgekomen, maar dat zich geen grote gezondheidsrisico’s hebben voorgedaan. Wel hadden na de brand tientallen mensen die in de buurt van het vuur waren geweest, last van tijdelijke problemen, zoals geïrriteerde luchtwegen.