Binnenland

Boordwerktuigkundigen verdwijnen uit de cockpit

Na 65 jaar verdwijnen de boordwerktuigkundigen van KLM definitief uit de cockpit. Door de introductie van nieuwe vliegtuigen zijn de 120 overgebleven technische specialisten overbodig geworden, zei een woordvoerder van KLM dinsdag.

ANP
27 May 2003 15:12Gewijzigd op 14 November 2020 00:20

Al in 1986 werd duidelijk dat boordwerktuigkundigen op den duur zonder werk zouden komen te zitten. KLM begon toen met het vervangen van de Boeings 747-300 en DC-10’s, toestellen waar de technici nodig zijn. Dat jaar waren er nog 320 zogenoemde bwk’s.

In de nieuwe generatie vliegtuigen nemen computers echter veel taken over van de bwk’s. Daardoor kunnen twee in plaats van drie mensen de toestellen besturen.

Ruim twintig van de boordwerktuigkundigen gaan over naar Martinair. Deze maatschappij vliegt nog steeds met de Boeings 747-300. Andere technische specialisten zijn bijvoorbeeld omgeschoold tot piloten of verlaten KLM.

Volgens de voorzitter van de Vereniging van KLM-boordwerktuigkundigen (VKB), J. Bastings, zijn er dertig tot veertig bwk’s die nog geen nieuwe baan hebben gevonden. „Voor hen zal het moeilijk zijn ander werk te vinden.” Er is wel een goed sociaal plan, stelt hij.

De in 1938 opgerichte vereniging blijft bestaan, maar haar functie zal volgens Bastings wel veranderen. „De VKB wordt meer een organisatie voor gepensioneerde boordwerktuigkundigen. Natuurlijk blijven we ook allerlei activiteiten organiseren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer