Berging kotter Arnemuiden gaat „dagen duren”
TERNEUZEN – De berging van de gekapseisde viskotter, de Nieuwpoort 28, gaat zeker een paar dagen duren.
Dat zei Eline Muller van het sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship in Terneuzen vrijdagmorgen desgevraagd. Drie vissers –de Arnemuidenaren Christiaan de Ridder (27), Mark de Ridder (20) en Erik Tange (22) uit Oost-Souburg– worden nog altijd vermist. Niet uitgesloten is dat een of meerderen zich in de machinekamer bevinden.
Vrijdag zou de drijvende kraan Cormorant naar de plaats varen waar de kotter dinsdag is gekapseisd, 20 mijl uit de Franse kust bij Duinkerken. Het schip ligt in internationale wateren, wat kan leiden tot veel (juridische) verwikkelingen.
Belgische autoriteiten hebben verhinderd dat het schip met de kiel naar boven naar Nederland wordt versleept. De Belgen vinden het transport te riskant. Gevreesd wordt dat dan de vaarroute wordt geblokkeerd. Daarom moet de gekapseisde kotter eerst worden ‘rechtgetakeld’. Duikers zullen kabels om de kotter bevestigen, zodat die kan worden opgetakeld. Als het schip weer ‘goed’ ligt, mag het transport door Belgische wateren plaatsvinden.
De weersomstandigheden spelen een belangrijke rol bij de berging, benadrukt Muller. „Dit is een getijdegevoelige operatie. Duikers kunnen vier keer per 24 uur duiken. Als we geen tegenslagen hebben en het is mooi weer, dan duurt de operatie een paar dagen.”
De Nederlandse waterpolitie zal, in samenspraak met het openbaar ministerie, „als eerste” aan boord gaan van de viskotter, zodra daar gelegenheid voor is, aldus KLPD-woordvoerder Ed Kraszewski vrijdag. „Wij willen weten wat er gebeurd is op de kotter, mogelijk liggen er nog een of meer lichamen. We willen zaken kunnen uitsluiten, zoals bijvoorbeeld een misdrijf. Wij maken foto’s en ondervragen getuigen, zoals iemand die vlak voor de calamiteit contact heeft gehad met de schipper.
We willen niet dat er achteraf allerlei verhalen gaan spelen, zeker ook met het oog op de nabestaanden.” Mogelijk speelt de KLPD informatie door naar de Belgische onderzoeksraad voor veiligheid. De kotter voer onder Belgische vlag.
Dat het eventueel tot een –bijvoorbeeld Nederlands– strafrechtelijk onderzoek komt, lijkt vooralsnog niet aan de orde. „Franse en Belgische autoriteiten willen geen onderzoek instellen. Wij hebben geen bevoegdheden voor een strafrechtelijk onderzoek, omdat de calamiteit zich niet op Nederlands gebied heeft afgespeeld. Als wij erachter komen dat er meer aan de hand is dan een ongeval, dan gaan we wel in overleg met het OM.”