Aanleg randweg Gouda in stroomversnelling
GOUDA – Na 35 jaar plannen maken en gesteggel zet de provincie de vaart er goed in. De zandbedding van de zuidwestelijke randweg (ZWR) in de Krimpenerwaard ligt er al, de eerste paal voor een brug over de Hollandsche IJssel ging gisteren de grond in.
Grote bedrijvigheid gisteren op het sluiseiland bij de Julianasluizen ten zuidwesten van Gouda. De provincie Zuid-Holland werkt aan een tweede, bredere sluiskolk, zodat grotere en bredere schepen van de Hollandsche IJssel de Gouwe in kunnen varen en andersom.
Op de zuidelijke punt van het sluiseiland wemelde het gisteren van mannen en een enkele vrouw in oranje veiligheidsjasjes; helmen op en laarzen aan. Zij kwamen voor iets anders: het slaan van de eerste paal voor de nieuwe brug over de Hollandsche IJssel.
„Een onmisbaar onderdeel in het nieuwe traject van de zuidwestelijke randweg”, glimlacht projectleider Anton Karssen terwijl een heimachine een 15 meter lange heipaal omhoog tilt. „Het wordt ook een bijzondere brug: met een 28 meter lange klep die hydraulisch wordt aangedreven.”
De 70 miljoen euro kostende randweg is nodig omdat het verkeer vanaf de afslag Moordrecht op de A20 nu door het centrum van Gouda naar de Krimpenerwaard rijdt. Dat zorgt dagelijks voor flinke opstoppingen. In maart 2013 rijdt het verkeer langs Gouda en door de polder Middelblok naar de N207 naar Stolwijk.
De eerste 10 meter van de heipaal verdwijnt zonder al te veel moeite in de modderige bodem van de Hollandsche IJssel. Pas voor de laatste 5 meter zijn de dreunen van de heimachine nodig. Het begin van het fundament voor de nieuwe brug ligt er.
Aan de overkant ligt nog geen zandtalud. Er staan zelfs nog enkele huizen. „Die gaan morgen of overmorgen tegen de vlakte”, zegt Karssen. Want na het jarenlange getouwtrek over de ZWR door politici, burgers, bedrijfsleven en belangengroeperingen zet de provincie de gang er stevig in. Aan de overkant van de rivier is dat helemaal goed te zien.
Het ene schip vol zand na het andere legt aan bij de tijdelijke haven naast de dijk tussen Stolwijkersluis en Gouderak. Een kraanmachinist wacht niet tot het nieuwe schip goed vastligt, de grijper hapt direct in het verse zand. De hap verdwijnt via een trechter in een 100 meter lange lopende band. De transportband brengt het zand over de dijk naar een stortbak.
Een chauffeur van een grote dumper manoeuvreert zijn voertuig onder de stortbak. In een mum van tijd is de laadruimte gevuld. De dumper rijdt grommend over nog zachte zandlichaam naar de verte. „Deze wagens brengen nu de eerste meter zand aan”, legt Karssen uit.
„Normaal gesproken moet het zand voor een nieuwe weg wel een paar jaar liggen voordat er geasfalteerd kan worden. Dankzij het zogenaamde Beaudrainsysteem hoeft het zand maar een paar maanden te liggen.” Bij dit systeem brengt de aannemer verschillende drainagebuizen aan in de veenlaag onder het zand. Het zware zand drukt op het veen, dat als een soort spons werkt. Een pompt zuigt het water uit het veen door de pijpen omhoog en het zand kan zakken, het kan zich zetten.
De laatste halve kilometer van de nieuwe weg, dicht bij de aansluiting op de N207, wordt onderheid. Karssen: „Er komt daar een tunnel voor fietsers, wandelaars en ruiters. Iets verderop ligt de brug over de Stolwijksevaart. Als je daartussen zand gaat storten, loop je kans dat de brug en de tunnel twee enorme bulten in het wegdek vormen, omdat het zand in de loop van de tijd nog wel iets verder zakt.”
Vanaf de Gouderakse dijk is het nieuwe tracé van de ZWR goed te zien. Vooraan ligt het natuurgebied Middelblok. In eerdere plannen ging de nieuwe weg dwars door het gebied heen. Dat leverde veel protesten op. Nu is er alleen aan de voorkant een stukje af gesnoept. Een stapel omgezaagde elzenstammen op het zand is het stille bewijs.
De natuur krijgt volgens Karssen voldoende aandacht bij de aanleg van de nieuwe weg. „Op vier plaatsen komen er faunapassages voor dieren zoals ringslangen en padden.”
Over een eventueel nieuw bedrijventerrein in de driehoek dijk Middelblok, ZWR en rioolwaterzuiveringsinstallatie wil de projectleider niet veel kwijt. „Dat is onderwerp van politieke discussie. In principe is het mogelijk om in de randweg een extra rotonde aan te leggen als ontsluiting voor een eventueel bedrijventerrein.”
Tussen de rioolwaterzuiveringsinstallatie en de Stolwijksevaart komt een zogenaamde stadstuin, ook wel het Veenweidepark genoemd. Dit is een recreatiegebied, vooral bedoeld voor de inwoners van Gouda, die er bijvoorbeeld kunnen fietsen, wandelen, varen en paardrijden.
Lees ook een eerder verschenen artikel over deze kwestie.